20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Dynamisk styrke

Styrke er den maksimale kraften som kan utøves av en muskel eller gruppe av muskler i løpet av en sammentrekning. Lær mer om hva dynamisk styrke er.

I sport bruker vi forskjellige typer styrke:

  • maksimal styrke
  • elastisk styrke (kraft)
  • Utholdende styrke
  • statisk styrke
  • dynamisk styrke
  • Maksimal styrke er den maksimale kraften en muskel kan utøve i en enkelt maksimal frivillig sammentrekning. Den brukes under vektløfting. Menn har større muskelmasse enn kvinner (på grunn av høyere nivåer av testosteron), slik at menn kan utøve større maksimal styrke enn kvinner. Raske glykolytiske fibre er viktige for maksimal styrke fordi de kan produsere mer kraft enn langsomme fibre.
  • Elastisk styrke (kraft) er evnen til å overvinne motstand med høy sammentrekningshastighet. Dette kan sees i eksplosive hendelser som sprint, kast og slag, hvor en høy andel av raske glykolytiske fibre er nødvendig for god ytelse.
  • Styrkeutholdenhet er en muskels evne til å utføre gjentatte sammentrekninger og tåle tretthet. Det er viktig for roere og svømmere. I tillegg, når et lagspill går i ekstra tid, vil spillere med bedre styrkeutholdenhet være i en sterkere posisjon for å opprettholde et høyt ytelsesnivå.
  • Dynamisk styrke er evnen til å påføre en kraft gjentatte ganger over en periode. Det er viktig for eksplosive aktiviteter som sprint og ligner på elastisk styrke.
  • Statisk styrke er evnen til å påføre en kraft der lengden på muskelen ikke endres og det ikke er noen synlig bevegelse ved en ledd.

Faktorer som påvirker styrke

Styrke avhenger av to faktorer:

  • Fibertype. Det er tre typer muskelfibre: langsom oksidativ (type I), rask oksidativ glykolytisk (type IIa) og rask glykolytisk (type IIb). Raske trekkfibre trekker seg sammen raskere og produserer mer kraft og maksimal styrke. De er også designet for å vokse seg større som en resultat av trening. Prosent av muskelfibre er for det meste genetisk bestemt.
  • Tverrsnittsareal av muskelen. Tverrsnittet av muskelen påvirker hvor mye styrke som kan produseres. Generelt, jo større tverrsnittsareal, desto større styrke produseres. Imidlertid to individer med like tverrsnittsareal av muskler kan produsere forskjellige mengder styrke. Dette skyldes kroppens system, som i seg selv bestemmes av posisjonen til muskelfestet. Muskler med det største tverrsnittsområdet har en tendens til å bli funnet i beina. Et individ kan produsere i gjennomsnitt 4–8 kg kraft per cm2 muskeltverrsnitt.

Relaterte artikler:

Hvordan trene styrke

Trening for eldre

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE