Dynamisk og statisk styrke

0
65
Dynamisk og statisk styrke
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å trene styrke med vekter eller med kroppen som belastning, kan gjøre underverker for muskelhelsen. Lær mer om dynamisk og statisk styrke.

Hvorfor bør du bygge styrke?

Menneskekroppen har over 650 forskjellige muskler. Disse musklene dekker kroppen din og er grunnen til at du i det hele tatt kan bevege deg. Hele dagen (og til og med under søvnen) trekker muskulaturen seg sammen og slapper av, slik at bevegelse kan finne sted. Muskelstyrke hjelper kroppen til å bevege seg lettere og bedre. Jo mer muskelkraft du har til å hjelpe deg, jo mer kan du gjøre i løpet av dagen.

Når du trener, bygger du styrke. Å løfte vekter vil for eksempel ende opp med å rive små muskelfibre i kroppen din. Disse muskelfibrene vil reparere seg selv og legge til flere muskelfibre under reparasjonen, slik at du får sterkere og mer elastiske muskler. Aerob trening gir fantastiske fordeler for kroppen, men hvis du bygger styrke gjennom vektløfting, kan det virkelig gjøre underverker for muskelhelsen din.

Dynamiske styrkeøvelser

Når du tenker på muskelbygging, ser du sannsynligvis for deg folk som løfter vekter på et treningsstudio. Å løfte vekter er en av de beste måtene å bygge styrke og få magre, sterke muskler. Mange er sunne nok til å løfte vekter og gjøre utallige øvelser i et treningsstudio. Å løfte vekter er et eksempel på dynamisk trening, fordi det innebærer leddbevegelse. Hvis du beveger en ledd under en øvelse, er den øvelsen dynamisk. Hvis du ikke beveger et ledd under øvelsen (for eksempel å trene planke), er det en statisk øvelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Dynamiske øvelser krever at kroppen beveger seg gjennom hele bevegelsesområdet. Når du gjør en bicep-curl, går armen din fra en bevegelse (ned) til en annen (helt opp) gjennom leddbevegelse. Nesten alle vektløftingsøvelser er designet for å få kroppen til å gå gjennom et fullstendig bevegelsesområde. Dette får hele muskelgrupper til å trekke seg sammen og slappe av, og med den ekstra vekten som løftes, kan en muskel bryte ned og bygge opp nyere, sterkere muskelfibre. Når du starter et treningsprogram med dynamiske øvelser, må du alltid søke profesjonell hjelp for å lære nøyaktig hvordan du gjør det. Du må utføre disse øvelsene på bestemte måter for å unngå muskelskader.

Statiske styrkeøvelser

Mange har prøvd dynamiske øvelser og liker det ikke, eller de føler seg for svake til å gjennomføre dem. Dette vil normalt går over og vil forsvinne jo mer du trener. Imidlertid, hvis skader, kroniske tilstander eller fysiske funksjonshemninger hindrer deg i tradisjonelle dynamiske øvelser, kan du prøve statiske øvelser. Dette er øvelser som krever svært lite bevegelse for å utføre, men de jobber med musklene, og de hjelper deg med å bygge styrke. Eksempler inkluderer:

  • Å holde en planke og gradvis øke tiden du gjør det.
  • Holder vekter ut foran deg uten å slippe armene.
  • Å sitte i sittende stilling uten stol.
  • Stå på den ene foten og gå inn i en liten knebøy, og deretter holde posisjonen.

Enhver trening kan være statisk hvis du holder en muskelgruppe i en bestemt posisjon, og holder posisjonen en gitt tid. Treningen din vil være statisk hvis det ikke er noen leddbevegelser som går gjennom bevegelsesområdet under øvelsen. Det er utallige statiske øvelser som folk kan gjøre uansett deres fysiske tilstand. Hvis du er eldre, eller hvis du har en kronisk tilstand, er det anbefalt at du starter med statiske øvelser først.

Fordeler med statisk og dynamiske styrkeøvelser

Hvorfor gjennomføre statiske eller dynamiske styrkeøvelser? Når du arbeider med musklene dine, bygger de ikke bare styrke, men de forbedrer nevromuskulær helse. Sirkulasjonen forbedres, og sender oksygenrikt blod til muskler og vev. Nevrale synapser fungerer bedre og leverer signaler til hjernen mer effektivt. Når musklene blir sterkere og sunnere, blir resten av kroppen din det også, på grunn av styrken som musklene gir kroppen din til å kjøre alle systemene og prosessene. Enten helsen din tillater deg å gjøre dynamiske eller statiske øvelser, vil det å gjøre en av dem forbedre kroniske tilstander, sykdommer og skader.

Relaterte artikler:

Maksimal dynamisk styrke

Hvordan trene styrke

Annonse fra X-LIFE