Dukan dietten

0
64
Dukan dietten
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Dukan-dietten er en diett med høyt protein- og lavt karbohydratinnhold som er delt inn i fire faser. Lær mer om Dukan-dietten.

Hva er Dukan dietten?

Dukan-dietten er en diett med høyt proteininnhold og lavt karbohydratinnhold, som er delt inn i fire faser. Den ble opprettet av Dr. Pierre Dukan, en fransk allmennlege som spesialiserer seg på vektkontroll. Dr. Dukan opprettet dietten på 1970-tallet, inspirert av en overvektig pasient som sa at han kunne gi opp å spise mat for å gå ned i vekt, med unntak av kjøtt.

Dukan-dietten deler noen funksjoner i Stillman-dietten med høyt proteininnhold og lite karbohydrat, sammen med Atkins dietten.

Hvordan virker Dukan dietten?

Dukan-dietten starter med å beregne målvekten din – kalt din “sanne” vekt – basert på alder, vekttapshistorie og andre faktorer. Hvor lenge du blir i hver fase, avhenger av hvor mye vekt du trenger å gå ned for å nå din “sanne” vekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Dette er de fire fasene i Dukan-dietten:

  • Angrepsfase (1–7 dager): Du starter dietten med å spise ubegrenset magert protein pluss 1,5 ss havrekli per dag.
  • Cruisefase (1–12 måneder): Alternativt magert protein den ene dagen med magert protein og ikke-stivelsesholdige grønnsaker den neste, pluss 2 ss havrekli hver dag.
  • Konsolideringsfase (5 dager for hver 500 gram som går tapt i fase 1 og 2): Ubegrenset magert protein og grønnsaker, noen karbohydrater og fett, en dag med magert protein ukentlig, 2,5 ss havrekli daglig.
  • Stabiliseringsfase (ubestemt): Følg retningslinjene for konsolideringsfasen, men løsne på reglene så lenge vekten din forblir stabil. Havrekli økes til 3 ss per dag.

Som vist ovenfor er dietten delt inn i to vekttapfaser og to vedlikeholdsfaser.

Mat å inkludere og unngå i Dukan-dietten

Hver fase av Dukan-dietten har sitt eget kostholdsmønster. Her er hva du har lov til å spise under hver.

Angrepsfasen

Angrepsfasen er hovedsakelig basert på mat med høyt proteininnhold, pluss noe annen mat som gir minimale kalorier:

  • Mager biff, kalvekjøtt, vilt, bison og annet vilt
  • Magert svinekjøtt
  • Fjærfe uten skinn
  • Lever, nyre og tunge
  • Fisk og skalldyr (alle typer)
  • Egg
  • Magre meieriprodukter (begrenset til 32 gram eller 1 kg per dag), som melk, yoghurt, cottage cheese og ricotta
  • Tofu og tempeh
  • Seitan, en kjøtterstatning laget av hvetegluten
  • Minst 6,3 kopper (1,5 liter) vann per dag (obligatorisk)
  • 1,5 ss (9 gram) havrekli daglig (obligatorisk)
  • Ubegrenset kunstige søtningsmidler, shirataki nudler og diettgelatin
  • Små mengder sitronsaft og sylteagurk
  • 1 ts (5 ml) olje daglig for smøring av panner

Cruisefasen

Denne fasen veksler mellom to dager. På dag en er slankingen begrenset til mat fra angrepsfasen. På dag to har du lov til å spise angrepsfase mat pluss følgende grønnsaker:

  • Spinat, grønnkål, salat og andre bladgrønnsaker
  • Brokkoli, blomkål, kål og rosenkål
  • paprika
  • Asparges
  • Artisjokker
  • Aubergine
  • Agurker
  • Selleri
  • Tomater
  • Sopp
  • Grønne bønner
  • Løk, purre og sjalottløk
  • Spaghetti squash
  • Gresskar
  • Kålrot
  • 1 porsjon gulrøtter eller rødbeter hver dag
  • 2 ss (12 gram) havrekli daglig (obligatorisk)

Ingen andre grønnsaker eller frukt er tillatt. Annet enn 1 ts (5 ml) olje i salatdressing eller til smøring av panner, skal det ikke tilsettes fett.

Konsolideringsfasen

I løpet av denne fasen oppfordres slankere til å kombinere og matche matvarene fra angreps- og cruise-fasene, sammen med følgende:

  • Frukt: En porsjon frukt per dag, for eksempel 1 kopp (100 gram) bær eller hakket melon; ett middels stort eple, appelsin, pære, fersken eller nektarin; eller to kiwier, plommer eller aprikoser.
  • Brød: To skiver fullkornsbrød per dag, med en liten mengde smør eller spredt fett.
  • Ost: En porsjon ost (1,5 gram eller 40 gram) per dag.
  • Stivelse: 1-2 porsjoner stivelse per uke, for eksempel 225 gram pasta og andre korn, mais, bønner, belgfrukter, ris eller poteter.
  • Kjøtt: Stekt lam, svinekjøtt eller skinke 1–2 ganger per uke.
  • Feiringsmåltider: To «feiringsmåltider» per uke, inkludert en forrett, en hovedrett, en dessert og ett glass vin.
  • Proteinmåltid: En “ren protein” dag per uke, der bare mat fra angrepsfasen er tillatt.
  • Havrekli: 2,5 ss (15 gram) havrekli daglig (obligatorisk).

Stabiliseringsfasen

Stabiliseringsfasen er den siste fasen av Dukan-dietten. Det handler om å opprettholde forbedringene som ble oppnådd i de tidligere fasene.

Ingen matvarer er strengt forbudt, men det er noen prinsipper å følge:

  • Bruk konsolideringsfasen som et grunnleggende rammeverk for planlegging av måltider.
  • Fortsett å ha et «rent protein» -måltid hver uke.
  • Ta aldri heisen eller rulletrappen når du kan ta trappene.
  • Havrekli er din venn. Ta 3 ss (17,5 gram) hver dag.

Relaterte artikler:

Dietter for slanking

Dietter som virker raskt

Annonse fra X-LIFE