Drikke under trening

D

Drikke under trening. Lær mer om drikke når du trener, om når det kan være nødvendig å innta væske under trening.

Drikke når du trener

Når du trener vil det være et væsketap i form av svette. Hvor stort væsketapet vil avhenge hva du trener og med hvilken intensitet. Temperaturen der du trener vil også i stor grad bestemme hvor stor behov du har for inntak av væske mens du trener.

I denne artikkelen vil du lære mer om behovet for drikke under trening, og hvordan du skal bestemme ditt behov for væskeinntak når du trener.

Drikke når du trener ved høye temperaturer

På generell basis bør du øke væskeinntaket ved høye temperaturer. Dette vil være aktuelt når du trener ute om sommeren, da temperaturen kan være høy. Hvor mye du skal drikke er det ingen fasit på, men trener du løping som varer mellom 60-90 minutter, kan du drikke vann. Trener du mer enn 90 minutter, bør du drikke saft eller sportsdrikk. Trener du langturer kan det være en god regel å drikke hver femte kilometer. Gjennomfører du hard trening i høye temperaturer, kan det være at du også skal drikke når du trener 1 time. Prøv ut hva som passer for deg. Hvis du trener og merker at du blir utmattet på grunn av varmen, kan det være at du er dehydrert. Det er viktig at du ikke lar det gå så langt, men fyller på med drikke under trening for å unngå dehydrering og yte best mulig.

Drikke under trening ved lave temperaturer

Behovet for drikke under trening ved lave temperaturer vil være mye mindre. Du svetter mindre, og det kan også hende at intensiteten er lavere når du trener når det er kaldt. Vanligvis er det ikke nødvendig med væskeinntak innenfor 90 minutter trening, men det kan være et behov dersom du trener med høy intensitet. Ved mer enn 90 minutters trening kan du drikke saft eller sportsdrikke.

Drikke under trening

Test ut for å finne dine behov for drikke når du trener. Vær ekstra nøye med væskeinntak ved høye temperaturer. Ved lavere temperaturer holder det å drikke vann før trening, og innta saft eller sportsdrikke når du trener lenger enn 90 minutter.

Relaterte artikler:

Mat under trening

Rask energi før trening

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg