Din nøkkel til suksess: Motivasjon

0
26
Din nøkkel til suksess Motivasjon

Motivasjon er selve drivkraften når du trener løping, og din nøkkel for å nå ditt fulle potensial som løper. Lær hvordan du kan motivere deg og opprettholde motivasjonen for løping.

Motivert for løping

Motivasjon er alfa og omega når du trener løping. Skal du greie å nå målene dine, er du helt avhengig av motivasjon, og greie å opprettholde denne motivasjonen over et lenger tidsrom. Motivasjonen for løping er på ingen måte konstant, og vil naturlig variere og gå i bølgedaler når du gjennomfører ditt treningsprogram. Hvordan du trener og takler motgang vil være avgjørende for hvor for motivert du er til enhver tid, og evnen til opprettholde høy motivasjon over lang tid.

Trene selv om du er lite motivert

Du er hva du gjør, ikke hva du har tanker om gjøre, så også med løping. I perioder der motivasjonen ikke er god, har det blant annet rot i hvordan du føler deg og hva du tenker du bør gjøre eller ikke med tanke på løpetrening. Du er ikke hva du tenker, men hva du gjør! Det betyr at bør trene likevel selv om hodet ditt sier at du ikke skal gjøre det. Dette gjelder selvsagt ikke hvis du er sliten og trenger restitusjon. Når du først har kommet deg ut for å trene, går det meste av seg selv, og du vil være glad for at du kom deg ut for å trene likevel.

Sett deg mål for å være motivert

Å sette seg mål med løpetreningen kan være en effektiv måte å opprettholde motivasjonen for løpetrening. Tanken om å nå målet ditt blir en viktig drivkraft for at du skal være motivert for trening over et lenger tidsrom. Det er viktig at målene din er spesifikke og realiserbare, og at de enkelt lar seg måle for at du skal vite om målet er nådd. Ikke glem å tidsbestemme målene dine.

Motivert for løping med lystbetont trening

Trene på en måte som gir deg lyst og motivasjon til å trene enda mer. Treningen bør være variert både med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet. Løping skal være gøy, og da må du føle at du har full kontroll på treningen du gjennomfører. La hovedvekten av løpetreningen være med lav intensitet, med innslag av trening med moderat til hard intensitet.

Motivert for løping med fremgang

Å ha en kontinuerlig god fremgang er kanskje den viktigste måten du kan motivere deg for løping. Når du har fremgang som løper, vil treningen gå som en lek. Målet ditt bør være å ha progresjon i løpetreningen din som er i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler av trening. Det vil gi deg den beste formutviklingen.

Motivasjon er ferskvare

Når du trener løping vil motivasjonen for trening gå i bølgedaler. Målet ditt bør være å jevne ut denne kurven, slik at periodene der du er mindre motivert for trening blir kortere, og at du har lenger perioder der motivasjonen er på høyden. Det vil være enklere å få til når du trener etter kroppen, og lar den bestemme hvor mye trening du tåler. Det betyr ikke at du skal ligge på latsiden, men at du skal trene regelmessig på en måte som gjør at du holder motivasjonen oppe. Motivasjon er ferskvare, og noe du må jobbe med kontinuerlig.

Relaterte artikler:

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Sliter med motivasjonen til å trene