Din nøkkel til suksess: Løping

0
229
Din nøkkel til suksess
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Trene løping for suksess. Lær mer om hvordan du skal få det meste og det beste ut av løpetreningen din.

Trene løping

Løping er den enkle, grunnleggende måte å trene på, og en treningsform stadig flere oppdager. Løping er en effektiv måte å komme i form på, og du trenger ikke veldig mye tid for å kunne gjennomføre treningsøkter med god treningseffekt. Din nøkkel til suksess når det gjelder løping, handler mye om å trene på en måte der du gradvis blir sterkere, raskere og mer utholdende, og det gjøre du ved å trene løping med lav, moderat og noe hard intensitet. Variert løpetrening kan bidra til at du bygger opp en aerob utholdenhet og kapasitet, som gjør at du kan løpe raskere ved en gitt intensitet, og kan med det være din nøkkel til suksess med løping.

Trene med lav intensitet for å oppnå suksess med løping

Trening med lav intensitet er det som legger fundamentet for din suksess om løper. Lav intensitet i denne sammenhengen er løpetrening der du kan snakke vanlig samtidig som du løper. Så mye som 80 prosent av den totale treningsmengden bør bli gjennomført med lav intensitet. Dette er et prinsipp som også eliteutøvere følger, så du trener som en toppidrettsutøver når du løper mye med lav intensitet. Løpetrening med lav intensitet bygger din aerobe utholdenhet, og gjør kroppen sterkere og mer utholdende. Ha en gradvis økning fra uke til uke, med utgangspunkt i hvor mye løping du trener nå. Å trene løping med lav intensitet reduserer også risikoen for at du blir skadet, noe som er en viktig forutsetning for at du skal oppnå suksess som løper.

Trening med moderat til hard intensitet

For å gjøre deg enda raskere som løper, kan du gjennomføre noe løpetrening med moderat til hard intensitet. Denne treningen kan bidra til at du greier å løpe enda raskere ved en gitt intensitet. Dette er viktig at det meste av denne treningen blir gjennomført innenfor anaerob terskel, som aerob trening. Løpetrening rundt terskel er trening rundt det vi kan kalle anaerob terskel. Anaerob terskel er grensen for hva kroppen greier å kvitte seg med av melkesyren når du løper. Går du over til å trene anaerobt vil kroppen produsere mer melkesyre enn den greier å kvitte seg med, og du vil få en opphopning av melkesyre i muskulaturen. Trening med hard intensitet rundt terskel, kan bidra til å øke kroppens evne til å omsette oksygen, og også melkesyre. Trening ved denne intensiteten kan være tøft, og du bør ikke gjennomføre for mye av det. En måte å variere med hvilken intensitet du trener, kan være å gjennomføre progressiv løping, der du øker intensiteten gradvis gjennom hele perioden du løper med høy intensitet. Trener du intervaller kan målet da være å øke intensiteten gjennom hele intervallet, og fra ett intervall til det neste.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

med hvilken intensitet du trener, kan være å gjennomføre progressiv løping, der du øker intensiteten gradvis gjennom hele perioden du løper med høy intensitet. Trener du intervaller kan målet da være å øke intensiteten gjennom hele intervallet, og fra ett intervall til det neste.

Hva som kan være din suksess med løping

Hva som ligger i begrepet suksess knyttet opp mot løping, vil selvfølgelig variere fra løper til løper, og målet kan være å ha en kontinuerlig formutvikling der du gradvis blir bedre og bedre til å løpe, uansett hvilket formnivå du er på. For noe kan suksess være å løpe sammenhengende i noen kilometer, mens for andre igjen kan suksess være å løpe maraton på best mulig tid. Hva som er din suksess med løping, kan med andre ord være i hvilken grad du lykkes med løping. Ved å trene regelmessig, og med en intensitet som gjør at kroppen din gradvis blir sterkere, raskere og mer utholdenhet, kan du oppnå din suksess som løper. Trene på en måte som gjør løping lystbetont og motiverende, og sørg for tilstrekkelig med restitusjon slik at du forebygger skader.

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!