Dietter som virker raskt

0
57
Dietter som virker raskt
Foto: Adobe Stock


HØSTSALG!



Med så mange dietter å velge mellom, kan det være vanskelig å finne noen som passer deg. Her har du noen dietter som virker raskt.

5:2 dietten

5:2-dietten er basert på et prinsipp kjent som periodisk faste, der du spiser normalt i 5 dager i uken og reduserer kaloriinntaket på de to andre. Bevis for effektiviteten av 5:2-dietten er begrenset sammenlignet med andre typer vekttapsmetoder.

En studie fra 2013 sammenlignet kvinner som var på en 5:2-diett med de som hadde et middelhavskosthold. Flere gikk ned mer enn 5% av vekten på 5:2-dietten, og kroppsfettap og insulinfølsomhet var bedre på 5:2-dietten. Men vekttapet for 5:2-kostholdet og Middelhavsdietten var generelt sett veldig likt.

Fordeler

Å holde seg til et regime i 2 dager av uken kan være mer oppnåelig enn 7 dager, så det kan være større sannsynlighet for at du holder ut med denne måten å spise og lykkes å gå ned i vekt. To dager i uken på et begrenset kosthold kan føre til større reduksjoner i kroppsfett, insulinresistens og andre kroniske sykdommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Ulemper

De ikkebegrensede dagene betyr ikke ubegrenset fråtsing. Selv om du ikke trenger å være så streng med kaloriforbruket ditt, må du likevel ta sunne valg og være fysisk aktiv. Det er en risiko for at de begrensede spisedagene dine ikke er ernæringsmessige balanserte.

Hvis du hopper over måltider, kan du føle deg svimmel, irritabel, ha hodepine noe som kan gjøre det vanskelig å konsentrere seg, noe som kan påvirke jobb og andre daglige gjøremål. Andre rapporterte bivirkninger er søvnvansker og søvnighet på dagtid, dårlig ånde og dehydrering.

Det er viktig for helsen din å unngå ernæringsmangler, dehydrering og overspising på dager uten faste. Forsøk aldri å utsette eller hoppe over måltider hvis du er gravid, har hatt eller er utsatt for spiseforstyrrelser eller har diabetes.

Paleo dietten

Paleo-dietten, også kjent som huleboerdietten, består av mat som kan jaktes og fiskes (for eksempel kjøtt og sjømat) eller samles (som egg, nøtter, frø, frukt, grønnsaker, urter og krydder). Det er et regime basert på de antatte spisevanene til våre jeger-samler-forfedre i løpet av den paleolitiske tiden, før utviklingen av jordbruket, for rundt 10.000 år siden. Det betyr at korn som inneholder hvete, meieri, raffinert sukker, poteter – så vel som alt bearbeidet eller med tilsatt salt – strengt tatt ikke er på menyen. Det er ikke noe offisielt «paleo-kosthold», men det er generelt sett på som et lite karbohydrater, proteinrikt kosthold, med noen variasjoner på inntak av karbohydrater og kjøtt.

Paleo-dietten kan være en langsiktig sunn spiseplan som kan hjelpe deg å gå ned i vekt og redusere risikoen for diabetes, hjertesykdom, kreft og andre helseproblemer.

De fleste studier på paleo-dietten er små, og mer forskning er nødvendig for å vise om den er effektiv eller ikke. En gjennomgang av 2015 av nåværende studier fant noen moderate bevis for kortsiktige helseforbedringer og vekttap. Den konkluderte med at selv om det beskjedne inntaket av karbohydrateter, sunnere fettstoffer og lavere saltinnhold var gunstig, var det mindre klart om begrensningen av fullkornsmat og meieriprodukter var gunstig.

Fordeler

Paleo-dietten oppfordrer deg til å spise mindre bearbeidet mat, mindre mat med høyt fettinnhold og mat med høyt sukkerinnhold (for eksempel kaker, kjeks, chips) og mer frukt og grønnsaker. Å redusere forbruket av mat med høyt kaloriinnhold vil redusere kaloriinntaket, og hjelpe deg med å gå ned i vekt. Kostholdet er enkelt og innebærer ikke kaloritelling. Noen planer er mer fleksible, noe som kan gjøre kostholdet lettere å holde seg til og øke sjansene for suksess.

Ulemper

Det er ingen nøyaktige poster over kostholdet til våre forfedre i steinalderen, så paleo-dietten er i stor grad basert på gjetninger, og helsepåstandene mangler noe vitenskapelig bevis. De fleste versjoner av kostholdet oppfordrer til å spise mye kjøtt, noe som er i strid med gjeldende helse råd om kjøttforbruk. Mange versjoner forbyr meieriprodukter og fullkorn, som inngår i et sunt og balansert kosthold. Med mindre det er av medisinsk grunn, er det ikke nødvendig å kutte ut hele matvaregrupper fra kostholdet ditt. Å kutte ut matgrupper uten nøye gjennomgang kan føre til ernæringsmangler. Paleo-kostholdet kan også være dyrt, for eksempel tar den til orde for å spise bare gressmatet kjøtt.

Relaterte artikler:

Forskjellige lavkarbodietter

5 2 dietten resultater

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!