Diett uten sukker og mel

0
569
Diett uten sukker og mel
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

En diett uten sukker og mel bør inneholde minst mulig bearbeidede matvarer. Lær mer om hvilke matvarer en slik diett kan inneholde.

Diett uten sukker og mel

Hvis du har bestemt deg for å prøve et diett uten sukker og mel av helsemessige årsaker, eller for å gå ned i vekt, fortvil ikke. Du kan fremdeles spise mye. De eneste produktene du ikke må spise, er de som er bearbeidet og raffinert og kommer typisk i en boks eller pose dagligvarebutikken. Hold deg til hel, næringsrik mat – frukt, grønnsaker, magert protein, belgfrukter, nøtter og frø, og handlekurven din vil være full med gode ting å spise. Rådfør deg med legen din eller en ernærinsfysiolog, for å forsikre deg om at et en diett uten sukker uten mel gir deg næringstoffene og vitaminene du trenger.

Ingen sukker eller mel i kostholdet

Selv om frukt og noen grønnsaker gir naturlig sukker, har de ikke tilsatt sukker og ikke noe mel, og bør være prioritert i kostholdet ditt. Sukkeret i frukt og grønnsaker skiller seg fra tilsatt sukker, fordi det forekommer naturlig og ikke tilsettes under produksjonen for å «forbedre» smaken til et produkt.

På en diett uten sukker og mel, kan det være lurt å velge fruktene som inneholder de laveste mengdene med naturlig sukker, inkludert avokado, rabarbra, sitroner og limefrukter, tyttebær, bringebær, jordbær, grapefrukt, papayas, cantaloupe, nektariner, honningduggmelon, fersken, blåbær, appelsiner, klementiner, guavaer, plommer og ananas. Alle disse har mindre enn 10 gram naturlig sukker per 100 gram servering.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Grønnsaker med minst mulig naturlig sukker inkluderer sopp, brønnkarse, spinat og andre grønne grønnsaker, blomkål, yams, radicchio, bønner, poteter, forskjellige typer kål, artisjokker, asparges, grønnkål, selleri, brokkoli, squash, okra, agurk og rosenkål. Alle har mindre enn 2 gram naturlig sukker i 100 gram servering.

Tilsett magert protein

Dyrebaserte proteiner inneholder ikke sukker eller mel – så lenge du kjøper dem naturlig, og ikke er tilberedt med sauser eller brød. For eksempel kan du unngå frosne hovedretter som kyllingnuggets eller panerte fiskepinner, og tilberedt kjøtt som grillet kylling, krabbsticks eller pølser.

Hold deg til fersk kylling, kalkun, fisk, sjømat, storfekjøtt, svinekjøtt og lam. Tilberede dem hjemme ved å bruke ingredienser som olivenolje, friske urter, hvitløk eller sitron, og unngå krydder og smaktilsetninger som ketchup, sauser og dressinger med mye sukker. Egg er et magert protein som ikke naturlig inneholder sukker eller mel.

Meieriprodukter som melk og yoghurt inneholder også protein sammen med laktose, et naturlig sukker. Melk har omtrent 12 gram sukker per kopp. Vanlig gresk yoghurt med lite fett har omtrent 6 gram sukker. Velg det i stedet for smaksatt yoghurt som vanilje, honning eller frukt. Ha egen i din egen frukt for å kontrollere sukkerinnholdet og holde det naturlig.

Belgfrukter og bønner

Belgfrukter og bønner gir proteiner og karbohydrater, så de inneholder litt naturlig sukker, men absolutt ikke noe mel. Styr unna smakstilsatte bønner, som bakte bønner, som har sukker, og rettersom kan inneholde mel. Gå for vanlige tørkede eller hermetiske bønner og belgfrukter av alle varianter. De med minst mulig naturlig sukker inkluderer svart, marine, hvit, nyre, pinto, rosa, flott nord, linser og soyabasert mat som tofu og soyamelk. Disse har alle mindre enn 2 gram sukker i 100 gram. Unngå smaksatt soyamelk, som vanilje eller sjokolade, som har tilsatt sukker.

Velg nøtter og frø

På en diett uten sukker, uten mel, gir nøtter og frø en god matbit, og gir proteiner og fiber, de to næringsstoffene som er mest assosiert med metthetsfølelse; med andre ord, de hjelper til med å gjøre deg mett slik at du spiser mindre. Det kan også være lurt å legge til flere nøtter og frø i kostholdet for å redusere risikoen for hjertesykdommer og diabetes.

Nesten alle nøtter, frø oinneholder mindre enn 10 gram naturlig sukker per 100 gram, og de har ikke noe mel. De med lavest naturlig innhold av sukker er sesamfrø og pasta, svarte eller engelske valnøtter, solsikkefrø og pasta, linfrø, hampfrø, gresskarfrø, paranøtter, hasselnøtter, pekannøtter, mandler, macadamia nøtter og pistasjnøtter, med mindre enn 5 gram pr. 100 gram.

Korn i en diett uten sukker og mel

Hvis du er på kostholdsdiett på grunn av en allergi eller følsomhet for gluten, et protein som finnes i hvete, bygg, rug og triticale, må du være nøye når du velger korn. Hold deg unna raffinert brød, pasta og frokostblandinger, og velg fullkorn i stedet. Mange fullkorn inneholder lite sukker og inneholder ingen gluten, og kan nytes som næringsrike sideretter eller som basis for hovedretter. Blant de som er lavest i naturlig sukker og også glutenfritt, er hirse, brun ris, mais, quinoa, villris, bokhvete, havre, amaranth, teff og sorghum. Sukkeret i hver av disse inneholder under 3 gram per 100 gram.

Gluten er i mange flere matvarer enn bare hveteprodukter, og noen glutenfrie matvarer som havre kan være forurenset med gluten. Hvis du mistenker at du har problemer med gluten, kan du snakke med en lege eller kostholdsekspert om å lage et trygt, glutenfritt kosthold.

Relaterte artikler:

Kutte ut sukker og hvetemel

Sukker intoleranse symptomer

Annonse fra X-LIFE