Diabetes type 2 kosthold

0
19
DIABETES TYPE 2 KOSTHOLD
Foto: Nigel Cohen - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Et sunt kosthold og å holde deg aktiv vil hjelpe deg med å håndtere blodsukkernivået, og hjelpe deg med å kontrollere vekten din.

Du kan spise mange typer mat

Det er ingenting du ikke kan spise hvis du har diabetes type 2, men du må begrense visse matvarer.

Du bør:

  • spise et bredt utvalg av matvarer – inkludert frukt, grønnsaker og noe stivelsesholdig mat som pasta
  • holde sukker, fett og salt til et minimum
  • spise frokost, lunsj og middag hver dag – ikke hopp over måltider

Hvis du trenger å endre kostholdet, kan det være lettere å gjøre små endringer hver uke.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Å være aktiv senker blodsukkernivået

Fysisk trening hjelper deg med å senke blodsukkernivået. Du bør ha som mål om minimum 2,5 timers aktivitet i uken. Du kan være aktiv hvor som helst, så lenge det du gjør at du får opp pulsen.

Aktivitet kan være:

  • rask gange
  • gå trappetrinn
  • gjøre mer anstrengende husarbeid eller hagearbeid

Vekten din er viktig

Å gå ned i vekt (hvis du er overvektig) vil gjøre det lettere for kroppen din å senke blodsukkernivået, og kan forbedre blodtrykket og kolesterolet ditt. For å vite om du er overvektig, må du regne ut kroppsmasseindeksen (BMI). Hvis du trenger å gå ned i vekt, anbefales det at du gjør det sakte over tid. Sikt rundt 0,5 til 1 kg i uken.

Det er bevis for at å ha et kosthold lavt på kalorier (800 til 1200 kalorier om dagen) på kort sikt (rundt 12 uker) kan hjelpe for symptomer på type 2 diabetes. Og noen mennesker har funnet ut at symptomene deres går i remisjon.

Et diett med lite kalori er ikke trygt eller passer for alle med type 2-diabetes, for eksempel personer som trenger å ta insulin. Så det er viktig å få medisinsk råd før du går på denne typen diett.

Relaterte artikler:

Hvordan får man diabetes

Hva er forskjellen på diabetes 1 og 2

Annonse fra MILRAB