Diabetes sukker

0
158
Diabetes sukker
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Siden diabetes er en sykdom som er preget av høyt blodsukkernivå, lurer mange på om det å spise sukker kan forårsake det.

Diabetes og sukkerinntak

Selv om det er sant at å spise store mengder tilsatt sukker kan øke risikoen for diabetes, er sukkerinntak bare en del av puslespillet. Mange andre faktorer – inkludert generelt kosthold, livsstil og genetikk – påvirker også risikoen. Denne artikkelen vurderer sukkerens rolle i utviklingen av diabetes og gir tips for å forebygge sykdommen.

Hva er diabetes?

Diabetes oppstår når kroppen din ikke lenger er i stand til å effektivt regulere blodsukkernivået. Dette kan skje når bukspyttkjertelen slutter å produsere nok insulin, når cellene dine blir resistente mot insulinet som produseres, eller begge deler. Insulin er hormonet som kreves for å få sukker ut av blodomløpet og inn i cellene dine – så begge scenariene resulterer i kronisk forhøyede blodsukkernivåer. Høyt blodsukkernivå over en lang periode kan føre til komplikasjoner som økt risiko for hjertesykdom, så vel som nerve- og nyreskader, så det er viktig å holde dem i sjakk.

Det er to hovedtyper av diabetes, hver med forskjellige årsaker:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!
  • Type 1: Oppstår når immunforsvaret ditt angriper bukspyttkjertelen, og ødelegger evnen til å produsere insulin.
  • Type 2: Oppstår når bukspyttkjertelen slutter å produsere nok insulin, når kroppens celler ikke lenger reagerer på insulinet den produserer eller begge deler.

Diabetes type 1 er relativt sjelden, og i stor grad genetisk, og utgjør bare 5–10% av alle diabetestilfeller. Diabetes type 2 – som vil være fokuset for denne artikkelen – står for mer enn 90% av diabetestilfellene, og utløses hovedsakelig av kostholds- og livsstilsfaktorer.

Hvordan sukker metaboliseres

Når de fleste snakker om sukker, refererer de til sukrose, eller bordsukker, som er laget av sukkerroer eller sukkerrør. Sukrose består av ett molekyl glukose og ett molekyl fruktose bundet sammen. Når du spiser sukrose, skilles glukose- og fruktosemolekylene av enzymer i tynntarmen din før de blir absorbert i blodomløpet. Dette hever blodsukkernivået og signaliserer bukspyttkjertelen din til å frigi insulin. Insulin skifter glukose ut av blodomløpet og inn i cellene dine der det kan metaboliseres som energi. Mens en liten mengde fruktose også kan tas opp av celler og brukes til energi, blir flertallet ført til leveren din, der den blir konvertert til enten glukose for energi eller fett til lagring. Hvis du spiser mer sukker enn kroppen din kan bruke på energi, blir overskuddet omdannet til fettsyrer og lagret som kroppsfett. Siden fruktose kan omdannes til fett, har høye inntak en tendens til å øke triglyseridnivået, noe som kan øke risikoen for hjertesykdommer og fettlever. Høyt inntak av fruktose er også assosiert med høyere urinsyrenivå i blod. Hvis disse urinsyre-krystallene legger seg i leddene dine, kan det utvikle seg en smertefull tilstand kjent som gikt.

Øker sukker risikoen for diabetes?

Et stort antall studier har funnet at personer som regelmessig drikker sukkersøtede drikker, har en omtrent 25% større risiko for type 2-diabetes. Å drikke bare en sukkersøtet drikke per dag øker risikoen din med 13%, uavhengig av hvilken vektøkning det kan føre til. I tillegg har land der sukkerforbruket er høyest, også de høyeste nivåene av diabetes type 2, mens de med lavest forbruk har de laveste forekomstene. Koblingen mellom sukkerinntak og diabetes er høyst reell, selv etter å ha kontrollert for totalt kaloriinntak, kroppsvekt, alkoholforbruk og trening. Selv om disse studiene ikke viser at sukker forårsaker diabetes, er koblingen sterk.

Mange forskere mener at sukker øker risikoen for diabetes både direkte og indirekte. Det kan direkte øke risikoen på grunn av påvirkningen fruktose har på leveren din, inkludert å fremme fettlever, betennelse og lokal insulinresistens. Disse effektene kan utløse unormal insulinproduksjon i bukspyttkjertelen og øke risikoen for diabetes type 2. Å spise store mengder sukker kan også indirekte øke diabetesrisikoen ved å bidra til vektøkning og økt kroppsfett – som er separate risikofaktorer for å utvikle diabetes. For å redusere de negative effektene av høyt sukkerforbruk, anbefaler WHO at du ikke får mer enn 5% av daglige kalorier fra tilsatt sukker som ikke er naturlig funnet i mat.

Naturlige sukker har ikke samme effekt

Selv om det å ha spist store mengder tilsatt sukker er blitt koblet til diabetes, er det ikke tilfelle for naturlige sukkerarter. Naturlige sukkerarter er sukkerarter som finnes i frukt og grønnsaker, og har ikke blitt tilsatt under produksjon eller prosessering. Siden disse typene sukker eksisterer i en matrise av fiber, vann, antioksidanter og andre næringsstoffer, blir de fordøyd og absorbert saktere, og er mindre sannsynlig å forårsake blodsukkertopper. Frukt og grønnsaker har også en tendens til å inneholde langt mindre sukker etter vekt enn mange bearbeidede matvarer, så det er lettere å holde forbruket i sjakk. For eksempel har en fersken omtrent 8% vekt av sukker, mens en Snickers-bar inneholder 50% vekt av sukker. Mens forskning er forskjellig, har noen studier funnet at å spise minst en porsjon frukt per dag reduserer risikoen for diabetes med 7–13% sammenlignet med å spise ingen frukt.

Hva med fruktjuice?

Forskning er uenig om drikking av 100% fruktjuice øker risikoen for diabetes. Flere studier har funnet en kobling mellom å drikke fruktjuice og utvikle diabetes, kanskje på grunn av juicens høye sukker- og lave fiberinnhold. Imidlertid har ikke alle studier replisert disse resultatene, så mer forskning er nødvendig.

Hva med naturlige søtstoffer?

Selv om noen naturlige søtstoffer, som honning og lønnesirup, vanligvis ikke er så sterkt bearbeidet som bordsukker eller maissirup, er de fortsatt relativt rene sukkerkilder og inneholder nesten ingen fiber. Disse produktene inneholder store mengder sukrose og fruktose og regnes som kilder til tilsatt sukker når de brukes i matlagingen. Mange andre søtstoffer, markedsført som ”naturlige”, bør også betraktes som tilsatt sukker. Disse inkluderer agavesirup, kokosnøtt sukker og rørsukker, for å nevne noe. Derfor bør de konsumeres med måte som alle tilsatte sukkerarter, og ideelt sett utgjør mindre enn 5% av dine daglige kalorier.

Øker kunstige søtstoffer diabetesrisikoen?

Kunstige søtstoffer er menneskeskapte, søtsmakende stoffer som ikke kan metaboliseres av mennesker for energi. Som sådan gir de sødme uten kalorier. Selv om kunstige søtstoffer ikke øker blodsukkernivået, har de fortsatt vært knyttet til utviklingen av insulinresistens og diabetes type 2. Å drikke bare en boks med brus per dag har vært assosiert med en 25–67% økt risiko for type 2-diabetes.

Det er uklart hvorfor kunstige søtstoffer øker risikoen for diabetes, men det finnes en rekke teorier. En tanke er at kunstig søtede produkter øker sug etter søtsmakende matvarer, noe som fører til høyere sukkerforbruk og vektøkning, noe som øker risikoen for diabetes. En annen idé er at kunstige søtstoffer forstyrrer kroppens evne til å kompensere riktig for kalorier som er konsumert fra sukker, siden hjernen din forbinder den søte smaken med null kalorier. Noe forskning har funnet at kunstige søtstoffer kan endre type og antall bakterier, noe som kan bidra til glukoseintoleranse, vektøkning og diabetes. Selv om det ser ut til å være en kobling mellom kunstige søtstoffer og diabetes, er det nødvendig med mer forskning for å forstå nøyaktig hvordan de er relatert.

Relaterte artikler:

Diabetes symptomer svimmel

Hodepine av sukker

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!