Det viktigste du trenger å vite om løping

0
163
Det viktigste du trenger å vite om løping

Lær mer om det aller viktigste du trenger å vite om løping, for at du skal komme i løpeformen du drømmer om.

Hva er viktig å vite om løping?

Det kanskje aller viktigste du trenger å vite om løping, er hvordan du kan trene effektivt for en best mulig formutvikling uten at du pådrar deg skader. Skader er alle løperes mareritt, og kan sette deg ut i uker, måneder og kanskje flere år. Pådrar du deg første en skade, risikerer du å forverre skaden hvis du fortsetter å trene på den, og er helt avhengig av å trene alternativt. Alternativ trening er ikke det du ønsker som løping, og er heller ikke det som gjør deg best til å løpe. Derfor er skadeforebygging det aller viktigste du trenger å vite om løping.

Det viktigste du trenger å vite om restitusjon

Å trene løping uten skader handler om å ha like stort fokus på hvordan du restituerer, som det gjør på løpetreningen du gjennomfører. Det handler om å trene for restituere, ikke omvendt. Du må planlegge restitusjon på lik linje med planlegging av løpetreningen. I praksis betyr det at du setter opp og følger et enkelt og fleksibelt treningsprogram der du har lagt inn restitusjon som en viktig del av treningsopplegget ditt. Jo hardere løpetrening du gjennomfører, jo lenger restitusjonstid er vanligvis nødvendig. Ha derfor som hovedregel at du gjennomfører lenger restitusjon etter harde treningsøkter. For å unngå for stor belastning bør du ikke gjennomføre for mye hard trening, fordi det øker skaderisikoen og sannsynligheten for at du ikke greier å restituere nok frem til neste treningsøkt. Forholdet mellom trening med lav og høy intensitet bør 80-20, som betyr at bare 20 prosent av den totale treningsmengden bør være med moderat til hard intensitet. For å redusere skaderisikoen ytterligere, bør du gjennomføre trening med høy intensitet progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis. Det gir kroppen tid til å venne seg til trening med høyere intensitet, og du vil oppleve at dette er en mer motiverende måte å trene på, som også gir deg bedre en bedre treningseffekt.

Det viktigste du trenger å vite når du først er skadet

Har du først pådratt deg en skade, er det ekstremt viktig at du ikke gjør ting som forverrer skaden. Det betyr at du ikke skal gjennomføre den aktiviteten som i utgangspunktet har forårsaket skaden. Dette er kanskje det aller vanskeligste du må igjennom som løper, å avstå fra løping. Hvis du synes det er vanskelig å avstå fra løping noen uker eller måneder, så tenk hvordan det vil være å pådra deg en kronisk skade som du aldri blir kvitt. For det er det som kan skje hvis du fortsetter å trene på en skade. Det som kunne vært noen uker eller måneder med en skade, kan raskt bli flere år. Så du har ikke noe valg, du må trene alternativt. Velg deg en alternativ treningsform, der du får trent opp utholdenhet, og også så godt det lar seg gjøre lar deg trene opp hurtighet og styrke i beina. Pass bare på at denne alternative treningen ikke forverrer skaden din.

Det viktigste for deg er å løpe hele tiden

Det som er viktig for deg er kontinuitet i løpetreningen, og ha muligheten til å trene når du vil trene. Det får du gjennom å restituere tilstrekkelig, og med det redusere risikoen for skader. Å restituere nok, kan også til en viss grad gjøre at du ikke blir syk, selv om det er vanskelig å unngå forkjølelser når du trener løping året rundt. Kosthold spiller også en viktig rolle når du trener løping, for at kroppen din hele tiden skal ha nok karbohydrater, proteiner, sunt fett, vitaminer og mineraler. Alt det du trenger som løper, for at du skal prestere optimal. La aldri restitusjon bli en salderingspost i ditt treningsprogram, men løft det frem som en av de viktigste faktorene for at du skal bli en best mulig løper.

Relaterte artikler:

Fart når du jogger

Effekt av jogging

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her