Det perfekte løpet

0
182
Det perfekte løpet

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre det perfekte løpet, og hva du kan gjøre for å greie å holde et optimalt tempo gjennom et helt maraton.

Alle løpere har som mål å gjennomføre det perfekte løpet når de deltar i konkurranser, der vi greie å holde optimal fart og har tatt ut absolutt alt når vi passerer målstreken. Vel vitende om at vi i realiteten ikke hadde greid å løpe noe raskere. Dette er ingen enkel oppgave, men å ha en drøm er det som driver oss til å trene og stille på startstreken gang på gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Hvordan skal du trene og finne farten som perfekt for deg? Hvordan estimerer du en sluttid som passer for deg? Dette er spørsmål som også opptar mer erfarne løpere, men kanskje i enda større grad nybegynnere, som har få eller ingen preferanser fra før av med langdistanser. Hvis ikke har noen formening om hvilken tid du kan løpe på, kan du heller ikke vite hvor raskt du er i stand til å løpe maraton. Løper du for sakte, vil det resultere i at du ikke får utnyttet ditt fulle potensial, og løper du for raskt i første halvdel av maraton, vil det med stor sannsynlighet føre til at du møter veggen på et eller annet tidspunkt. Hvis målet ditt er å fullføre maraton, vil den første strategien, å løpe sakte, antakelig fungere veldig bra. Å løpe for raskt i første del av maraton, vil ofte føre til at de siste 10-12 kilometerne blir en tilnærmet uoverkommelig oppgave. Det er på dette tidspunktet i løpet at glykogenet du har lagret i musklene ofte tar slutt. Det å løpe blir plutselig veldig mye mer krevende, og de blir tvunget til å sette ned tempoet og kanskje begynne å gå. Å løpe i en jevn fart er den beste måten å unngå å møte veggen, og du må løpe i et tempo som du greier å holde gjennom hele distansen.

Hvordan greie å gjennomføre det perfekte løpet?

Hvis du kartlegger treningen du gjennomfører i perioden du trener deg opp til maraton, kan det gi deg en pekepinn på hvilken fart du er i stand til å gjennomføre maraton. Det gjelder spesielt når for lengre tempotrening og langturer. Men det er store usikkerhetsmomenter her. Bare fordi du greier å holde en viss fart på en langtur, er det ingen garanti for at du skal greie det når du løper maraton. Å estimere en sluttid på maraton basert på trening vil antakelig være enklere for erfarne løpere enn for nybegynnere. spesielt for løpere som loggfører treningsøktene sine. Disse løperne kan ha en bedre forutsetning for å bedømme eget formnivå, og er i bedre stand til å vite noe om hvilken fart de kan holde når de skal løpe maraton. Hvis du løper signifikant raskere på langturene, og også greier å løpe raskere når du gjennomfører hard løpetrening, er det en indikasjon på at du er i bedre form og i stand til å løpe i et høyere tempo under maraton.

Tidligere maraton

En bedre målestokk, i hvert fall for mer erfarne løpere, er hvor raskt du har løpt tidligere maraton. Hvis du løp ditt siste maraton på 4:10, og har greid å heve kvaliteten på treningsmengden og hvor mye du trener, vil det være fornuftig å anta at et mål nærmere 4 timer vil være innenfor rekkevidde. Men heller ikke her er det noen garanti for at du klarer det. Løype, værforhold, dagsform og om du har vært syk før maraton kan påvirke hvordan utviklingen av løpet blir. Jo flere maraton du løper, jo enklere vil det antakelig være å vite hvor raskt du greier å løpe. Hvis du er nybegynner, er det best å være moderat med tanke på hvor raskt du planlegger å løpe maraton. Det viktigste er å ha som mål å fullføre, uavhengig av hvilken tid du måtte bruke. Selv om løpere flest vil fortelle deg at den beste strategien er å løpe med negativ splitt, at du løper den andre halvdelen raskere enn den første, kan dette være en krevende øvelse. Det er ikke enkelt å løpe en raskere andre halvdel av maraton, selv om det absolutt bør være et mål for alle løpere.

Å forutse din sluttid på maraton vil i stor grad være en gjettelek. Det at maraton er krevende og kan være uforutsigbart, er noe det som gjør det spennende. Hvis du har løpt noen maraton fra før av, kan du kanskje ta deg råd til å løpe raskt den første halvdelen, og satse på at det holder helt inn, selv om det i utgangspunktet ikke er den beste strategien. Som nybegynner bør du imidlertid ta det rolig, og ha som mål å komme deg i mål.

Relaterte artikler:

SpurtPredictor

SpurtRun




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her