Den største ulempen med intervalltrening

0
30
Den største ulempen med intervalltrening

Intervalltrening kan være effektiv trening for å bli en raskere og mer utholdende løper, men det kan også være ulemper. Lær mer om hva du bør tenke på når du trener intervall.

Fordeler og ulemper med intervalltrening

Intervalltrening kan være en meget effektiv måte å trene opp hurtighet og øke din aerobe kapasitet. Det forutsetter at du trener med riktig intensitet, og at intervalltrening sammen med annen trening med høyere intensitet ikke utgjør for mye av den totale treningsmengden din i løpet av en uke. Å hele tiden å trene intervaller helt på grensen av eller over hva kroppen din tåler av belastning, kan på sikt føre til at du stagnerer, og i verste fall pådrar deg skader. Å trene for hardt, kan også kan gå hardt utover motivasjonen din for trening, ikke bare løpetrening med høyere intensitet, men også annen trening.

Når intervalltrening får deg til å stagnere

Om det er for hard intervalltrening som får deg til å stagnere, eller summen av hard trening over en lenger periode, kan noen ganger være vanskelig å si. Det som er sikkert er at hard intervalltrening kan føre til lenger restitusjonstid og et akkumulert behov for restitusjon hvis du ikke restituerer tilstrekkelig. Når kroppen din ikke får nok restitusjon, vil det på sikt føre til at du ikke greier å prestere optimalt.

Når intervalltrening gjør deg skadet

På samme måte som hard intervalltrening kan føre til stagnasjon, kan for hard trening føre til skader. Jo høyere intensitet du trener med, jo høyere risiko for skader. Skader kommer ofte snikende, og det først begynner å gjøre vondt, kan du allerede ha en langt fremskreden skade. Derfor er det ekstremt viktig at du ikke gjennomfører intervalltrening for hardt, men heller trener med noe lavere intensitet.

Når intervalltrening gjør deg lite motivert

Det er tøft å motivere seg for trening der du vet at du skal presse deg alt det du klarer. Mange løpere trener intervall på denne måten, og det kan gå hardt utover motivasjonen, også for løpere som driver med toppidrett. Som mosjonistløper bør du trene intervall komfortabelt hardt, som vil si at du trener med en intensitet som ikke er hardere enn at du kan gjennomføre intervalltreningen kontrollert.

Hva er den største ulempen med intervalltrening?

Det kan være vanskelig å peke på én enkeltstående faktor som kan være den største ulempen med intervalltrening, fordi for hard intervalltrening kan påvirke negativt på flere områder som isolert sett er like viktig for deg som løper. Men er det noe som for enhver pris må unngås, er det skader. Skader er alle løperes verste mareritt, og å trene for mye og for hardt kan i verste fall kulminere i skader.

Relaterte artikler:

Progressiv intervalltrening

Få bedre kondisjon med effektiv intervalltrening