Den raskeste og enkleste veien til løping

0
55
Den raskeste og enkleste veien til løping

Lær mer om den raskeste og enkleste veien til å komme i form løping, for hvordan du kan trene for å ha en jevn og god formutvikling.

Kom i form med løping

Løping er en meget effektiv måte å komme i form på, og er kanskje enklere enn du tror. Mange kan ha et anstrengt forhold til løping, og mye av grunnen til det er at det blir trent for mye og for hardt. Det er lite som er mindre motiverende enn å ta seg helt ut på hver treningsøkt. Løping skal være enkelt, gøy og lystbetont, og for å få til det må du trene deg opp gradvis til å bli en sterkere, raskere og mer utholdende løper.

Stagnasjon hvis du trener for mye og for hardt

Å trene på et høyere nivå enn du er nå, vil du antakelig bare greie over en kort periode. Motivasjonen vil ganske raskt bli borte dersom du trener for mye og for hardt. Å trene på denne måten vil på et eller annet tidspunkt føre til at du stagnerer, fordi det vil føre til et akkumulert behov for restitusjon. Kroppen vil ikke være ferdig restituert til neste treningsøkt, og du havner i en nedadgående spiral, som i verste fall kan føre til skader.

Trene variert med utgangspunkt i eget formnivå

Du skal trene med utgangspunkt i formnivået ditt nå, bruke den tiden den trenger for å være klar for mer løpetrening. Hvor raskt du kan øke treningsmengden vil variere fra individ til individ, og du må teste ut for å finne hvor dine grenser går for hvor mye trening du tåler. Unngå å trene på grensen for hva du tåler, for da er det fort gjort at det bikker over og du trener for mye. Ha en gradvis økning i treningsmengde som er i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler av belastning. Lytt til kroppen og la den bestemme.

Variasjon vil være viktig både med tanke på at du ikke skal stagnere og ha en god formutvikling, og for at løpetreningen skal være mest mulig motiverende. Variasjon kan også bidra til å forebygge løpeskader. Variere med hva du trener, hvordan, og med hvilken intensitet. Variere også med hvilket underlag du løper på. Trene løping på bane, langs vei, på skogsvei og sti, og i motbakker. Variasjon gjør løping mer gøy!

Løping skal være enkelt og morsomt

Hvis du synes løping er slitsomt, og hver treningsøkt et ork, er sannsynligheten stor for at du trener feil. Ditt mål bør være å til enhver tid balansegangen mellom hvor mye du skal trene og med hvilken intensitet, der du hele tiden utfordrer deg selv. Finn din flytsone for løping, der du gir deg små utfordringer, men hele tiden trener innenfor dine grenser for hva du tåler. Du må ut av komfortsonen når du trener løping, men det skal være overkommelig og ikke et slit. La hovedvekten av løpetrening være med lav intensitet, og ta i litt i motbakkene for å få opp pulsen. Er du nybegynner trenger du ikke mye trening med høy intensitet. Som nybegynner er det viktig at du etablerer en rutine på løpetreningen din, for at det skal bli enklere å komme seg ut for å trene. Når rutinen er etablert, kan du utfordre deg mer med trening med høyere intensitet.

Relaterte artikler:

Hvordan komme i gang med løping

Jogging for nybegynnere