Den mest effektive treningen

0
60
Den mest effektive treningen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Jo mer intens treningen er, jo flere kalorier forbrenner den. Lær mer om den mest effektive treningen du kan gjennomføre.

Som et resultat forbrenner utfordrende treningsøkter som øker hjertefrekvensen og bruker mange muskelgrupper mer kalorier, noe som hjelper en person å bli kvitt overflødig fett. Noen undersøkelser antyder at høyintensitetsintervalltrening (HIIT), som kombinerer utbrudd av intens aktivitet med perioder med mindre intens aktivitet, forbrenner mer kalorier enn tradisjonelle øvelser, for eksempel løping. Andre øvelser som øker hjertefrekvensen, er hoppetau, løping og sykling, som også kan forbrenne kalorier.

Selv om antall kalorier en person bruker vil variere avhengig av en rekke faktorer, inkludert vekt og kondisjonsnivå, kan følgende øvelser være den mest effektive treningen.

Løping

Å løpe, spesielt med høy intensitet i en vedvarende periode, er en av de mest intense øvelsene, og det forbrenner mer kalorier enn noe annen trening.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hoppetau

Hoppetau gir lignende treningsfordeler som å løpe, samtidig som det bedrer balanse og koordinering.

Svømming

Svømming kan være en høyintensitetsaktivitet, og det er mindre belastning på leddene enn aktiviteter som løping og hoppetau. Det kan også føles mer behagelig for folk som ikke liker å bli varme eller svette.

Sykling

En rolig tur i flatt terreng vil ikke forbrenne mange kalorier, men intens sykling, enten på en stasjonær sykkel eller mens du sykler i bakker, kan styrke underkroppen og forbrenne mange kalorier.

Intervalltrening med høy intensitet (HIIT)

HIIT bruker en kombinasjon av intens aerob trening og lavintensiv trening eller anaerob trening. Som et resultat kan det hjelpe en person med å forbrenne flere kalorier.

Faktorer som påvirker kaloriforbrenningen

Folk forbrenner kalorier i forskjellig grad. Flere faktorer påvirker kaloriforbrenningen, inkludert:

  • Vekt: Jo mer en person veier, jo mer energi trenger kroppen. Som et resultat forbrenner de mer kalorier enn en person med lavere kroppsvekt ville gjort med samme trening.
  • Treningsintensitet: Jo mer intens en aktivitet er, jo flere kalorier forbrenner den. De mest intense aktivitetene øker en persons hjertefrekvens i den grad det blir vanskelig eller umulig for dem å snakke.
  • Treningsvarighet: Lengre trening forbrenner flere kalorier. En 30 sekunders sprint kan være mer intens, men den vil forbrenne færre kalorier enn en vedvarende 30-minutters trening med lavere intensitet.
  • Muskelmasse: Muskler krever mer energi enn fett for å opprettholdes, og forbrenner derfor mer kalorier. På grunn av dette, når en person bygger mer muskler, forbrenner de mer kalorier – selv når de hviler.

Relaterte artikler:

Effektiv trening

Mest effektiv trening

Annonse fra MILRAB