Den lette veien til trening

0
30
Den lette veien til trening

Å komme i gang med trening og trene regelmessig er kanskje ikke så vanskelig som du tror. Lær hvordan du skal komme i gang med trening og gjør trening til en viktig del av din livsstil.

Hvordan komme i gang med trening

Helt i startfasen er det ikke så viktig hva og hvordan du trener, bare du kommer deg ut for å trene. Å komme i gang med trening handler om å bestemme seg for å trene, og når du først har kommet i gang, kan du sette deg mål og følge en enkel og fleksibel treningsplan for hvordan du skal nå målet ditt. Å komme i gang med trening handler mye om å trene med lav intensitet, i takt med at kroppen blir sterkere, og ha en gradvis økning i hvor mye du trener og med hvilken intensitet.

Den lette veien til trening er å lytte til kroppen

La kroppen din få bestemme hvor mye og med hvilken intensitet du skal trene. Hodet vil ofte mer enn kroppen, noe som fører til at mange trener for mye og for hardt over et for kort tidsrom. Det kan føre til stagnasjon, overtrening eller i skader. Det finnes ingen snarvei til toppform. Du må la det ta den tiden det tar. I perioder kan du øke mer enn andre, mens andre ganger må du gå ned på treningsmengde i perioder for å hente deg inn igjen. Trener du i takt med hva du til enhver tid tåler, vil du ha den beste formutviklingen.

Den lette veien til trening er korte treningsøkter

Kortere og hyppigere treningsøkter kan det gjøre det lettere for å deg å komme i gang med trening. Korte treningsøkter er mindre krevende og lettere å få gjennomført i en travel hverdag. Du kan gjennomføre treningsøkter som er så korte som 5-10 minutter kan gi god effekt. Husk at det viktige her er å gjøre trening til en rutine. Når du har kommet skikkelig i gang med treningen, kan du øke treningsmengden gradvis.

Den lette veien til trening er å gjøre det til en rutine

Når treningen først har blitt en rutine, vil mye gå av seg selv. Du slipper å kjempe med deg selv for hver treningsøkt du skal gjennomføre. Det tar tid å etablere nye rutiner, så det er viktig at du trener på en måte som bidrar til å opprettholde motivasjonen for trening. Hvor mye du trener er ikke så viktig, bare du trener regelmessig. Trene annenhver dag eller oftere.

Den lette veien til trening er å variere hvordan du trener

Å variere treningen vil gjøre den mer motiverende og gi deg den beste formutvikling. Variasjon gjør treningen mer gøy. Med variert trening unngår du ensidig belastning, noe som kan bidra til å redusere risikoen for skader. Variere med hva du trener, hvor mye og med hvilken intensitet. Trener du løping kan du variere med tanke på i hvilket terreng og underlag du løper på.

Relaterte artikler:

Den late veien til trening

Hvordan komme i gang med løping