Den late veien til trening

0
36
Den late veien til trening

Sliter du med å komme i gang med trening? Litt trening er bedre enn ingen trening, så du bør ha som mål å trene noe og ha en gradvis økning i hvor mye du trener.

Den lette veien til trening

Den lette veien til trening er å trene regelmessig med en treningsmengde som til enhver tid er i takt med hva kroppen din tåler og hva du har lyst til å trene. Hvis du sliter med å komme i gang med trening bør ditt hovedfokus være å gjøre trening til en rutine. Du trenger ikke trene mye, kanskje så lite som 5-10 minutter hvis du trener løping, men du må trene regelmessig. Regelmessig trening er nøkkelen til å gjøre trening til en rutine. Når trening først har blitt en rutine, vil mye gå av seg selv. Du slipper å kjempe for hver treningsøkt du skal gjennomføre. Trene korte og effektive treningsøkter med vekslende intensitet. Det vil gi deg god treningsøkt selv om tiden du bruker på trening er begrenset.

Den late veien til trening skal være lystbetont

Mange som starter opp med trening, opplever trening som et slit. Trening skal ikke være et slit, men motiverende og lystbetont. Når trening blir et pes, er sannsynligheten stor for at du trener for mye eller for hardt, eller begge deler. De færreste av oss greier å gjennomføre harde treningsøkter omtrent hver gang vi trener, og i verste fall blir du skadet. Hovedvekten av treningen din må være med lav intensitet, med innslag av trening med høyere intensitet. Du skal ikke trene etter innfallsmetoden, men følge et enkelt og fleksibelt treningsprogram. Det vil gjøre det enkelt for deg å vite hva du skal trene, hvordan og med hvilken intensitet. Husk at du skal gjøre trening til en rutine, og da må du ha en plan for hva du ønsker å oppnå.

Den late veien til trening skal være variert

Å trene variert vil gi deg den beste formutviklingen og bidra til at treningen er mer motiverende. Variert trening vil redusere risikoen for skader fordi du unngår ensidig belastning på muskulatur, skjelett, sener og leddbånd. Variere med hva du trener, hvor mye og med hvilken intensitet.

Den late veien til trening er å bygge opp gradvis

Du må være tålmodig, fordi det tar tid å bli i god form. Unngå å gå i fella der du trener for mye og for hardt over et for kort tidsrom. Det vil før eller siden føre til stagnasjon, og i verste fall skader. Øke treningsmengde etter hvert som du orker mer og blir sterkere. La alltid forholdet trening med lav intensitet og moderat og hard intensitet være 80:20. 80 prosent av treningen eller mer skal være med lav intensitet. Trener du etter denne modellen vil du ha en jevn og vedvarende god formutvikling. Det beste av alt er at det ikke er hardt å trene på denne måten. Når du trener med moderat til hard intensitet, skal det aldri være hardere enn komfortabelt hardt. Du skal ha full kontroll på treningen du gjennomfører.

Den late veien til trening er ikke latskap

Den late veien til trening er ikke latskap, men handler om å trene smart. Du ønsker motiverende trening, best mulig treningsutbytte og å unngå skader. Det er det du ønsker å oppnå med treningen din. Den smarte veien å gå for at du skal gjøre trening til en rutine og en del av din livsstil, handler om å finne ut hva du ønsker å trene, hvor mye og hvor hardt du kan trene og hvor ofte. Hvor raskt du kommer i form, henger også sammen med hvor raskt du restituerer. Derfor bør du planlegge restitusjon på lik linje med treningen du skal gjennomføre.

Relaterte artikler:

Hvordan trene løping

8 ukers løpeprogram for nybegynnere