Den beste måten å trene løping

0
52
Den beste måten å trene løping

Vil du vite hva som er den beste måten å trene løping, for at du skal ha en best mulig formutvikling?. Lær hvordan du skal trene for å ha at pila på formkurven din skal peke oppover.

Trene løping på den beste måten

Løping er løping, tenker du kanskje, men faktum er at hvordan du trener kan ha stor betydning for din formutvikling, og kan også utgjøre forskjellen på om du blir skadet eller ikke skadet. Målet ditt bør være å trene løping som gir deg en jevn og god formutvikling, hele tiden. Det er faktisk fullt mulig, uavhengig av ditt formnivå. Kunsten er å trene løping på en variert måte, der du hele tiden utfordrer kroppen når den er klar for det, og en viktig forutsetning for å få til det er at du restituerer tilstrekkelig.

Lytt til kroppen, ikke hodet

Hodet vil ofte mer enn hva kroppen er klar for når du trener løping. Konsekvensen blir ofte for mye og for hard trening, slik at kroppen ikke er ferdig restituert får du går i gang med en ny treningsøkt. Trener du på denne måten, vil du på et eller tidspunkt stagnere, på sikt risikerer du skader. Kroppen vil si ifra når den trenger restitusjon, og gjør det ofte i form av du er sliten, stiv og støl. Det er tegn på en begynnende overbelastning. Da må du ta disse signalene på alvor og vurdere om du skal gjennomføre fullstendig hvile eller restitusjonstrening.

Hovedvekt av trening med lav intensitet

Det er flere grunner til at du skal ha en hovedvekt av trening med lav intensitet. Å trene med lav intensitet reduserer risikoen for skader, og det det kan være enklere å øke treningsmengden gradvis når du trener rolig. Rolig løpetrening bygger dessuten din aerobe utholdenhet og kapasitet, og trener du langturer, vil det bidra til økt fettforbrenning og gjør kroppen mer effektiv i omsetting og lagring av glykogen. Å trene mer med lav intensitet kan også være mer motiverende trening for mange, og motivasjon er viktig for å opprettholde kontinuitet i treningen din.

Trene løping med moderat til hard intensitet

I tillegg til å trene mye med lav intensitet, kan du ha innslag av løpetrening med moderat til hard intensitet. Den beste måten å trene løping på, er ikke nødvendigvis å trene til du stuper. Trening med høyere intensitet bør bli gjennomført progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis, slik at kroppen får en gradvis tilvenning til økt belastning. Det vil gi bedre treningseffekt, og på samme tid redusere risikoen for å bli skadet. Trening med høyere høyere intensitet bør ikke utgjøre mer enn 20 prosent av den totale treningsmengden i løpet av en uke.

Trene løping med nok restitusjon

Tilstrekkelig med restitusjon er en forutsetning for at du skal bli i bedre form. Kroppen trenger tid på å reparere ødelagt muskulatur og bygge opp igjen overskudd. Planlegge restitusjon på lik linje med treningen du gjennomfører.

Hva er den beste måten å trene løping

Du må trene med kontinuitet når du trener løping, og du må trene på en måte som gjør at kroppen din får mulighet til å bli sterkere, raskere og mer utholdende. Det vil ta tid, og du må ta deg den tiden. Du må trene variert med hva du trener, hvordan og med hvilken intensitet, og sørge for tilstrekkelig med restitusjon. Det kan være den beste måten å trene løping, og kan på sikt gi deg den beste formutviklingen.

Relaterte artikler:

Løping for nybegynneren

Øvelser for å bli en bedre løper