De beste intervallene

0
616
De beste intervallene
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Hva er de beste intervallene for å øke din utholdenhet og gjøre deg til en raskere løper? Lær mer om hvilke intervaller som er de mest effektive og hvordan du skal trene.

Hva er de beste intervallene?

De beste intervallene øker din aerobe utholdenhet og gjør deg til en raskere løper. De beste intervallene skal være motiverende, og du skal ha full kontroll når du gjennomfører de. Når du er ferdig med en intervalløkt, skal du ha lyst og ork til å gjennomføre én til. De beste intervallene er variert med tanke på intensitet, hvor lange de er og hvilket terreng de blir utført.

De beste intervallene er progressive

Den beste intervalltreningen er progressiv. Gjennomføre progressive intervaller der du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall det neste. Progressive intervaller gir deg best effekt fordi det er enklere for å disponere kreftene mer jevnt utover i treningsøkta. Progressive intervaller er mer motiverende fordi du unngår å trene for hardt. Kroppen får en gradvis tilvenning til økt belastning og muskulaturen er varm og smidig før du begynnere å ta skikkelig i. Det kan bidra til å redusere risikoen for skader.

De beste kortintervallene

De beste kortintervallene er effektive og tar relativt liten tid å gjennomføre. Kortintervaller passer for løpere på alle nivå fordi belastningen kan være mindre på grunn av kort gjennomføringstid. De beste kortintervallene gjennomfører du med en varighet på alt fra 15-90 sekunder, med pauser tilsvarende halve tiden det tar å løpe intervallene. Kortintervallene blir gjennomført progressivt for best mulig effekt og redusert skaderisiko. Du kan gjennomføre gjeriljaintervaller på mølle eller trene intervaller ute. Eksempel på kortintervaller kan være 15-15 eller 30-15 intervaller.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


De beste langintervallene

De beste langintervallene kan ha en lengde på alt far 800-1500 meter, alt ettersom hvilken distanse du trener for. Langintervallene blir gjerne gjennomført med noe lavere intensitet enn for kortintervaller, men gjennomføres progressivt ved at du øker intensiteten gradvis gjennom hele intervalløkta. Eksempel på langintervaller kan være 4×4 intervall, 3×8 intervall eller 6×6 intervall. På lik linje med kortintervaller, kan du gjennomføre langintervaller i all slags terreng, enten det er bane, på asfalt eller grusvei, sti eller skogsvei.

Motivert for intervalltrening

Intervalltrening kan være meget effektiv trening som kan gjøre deg til en bedre løper, men det krever at du trener intervaller på en inspirerende måte. Alt for mange løpere trener intervaller til de stuper i grøfta. Fremdeles hersker det en innstilling om at intervalltrening skal gjøre vondt for at du effekten skal være optimal. Slik trenger det ikke være. Du har en mye bedre effekt hvis du trener intervaller progressivt, og gjør det med en intensitet som du har full kontroll på og hele tiden er i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler av belastning. Du skal være motivert for intervalltrening for å gjennomføre intervaller regelmessig. Det er intervalltrening som vil gi deg best mulig effekt.

Relaterte artikler:

Den beste intervalltreningen for nybegynnere

Få bedre kondisjon med effektiv intervalltrening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!