Dårlig immunforsvar stress

0
81
Dårlig immunforsvar stress

Kronisk stress kan ødelegge sinnet og kroppen din, og du bør ta grep for å kontrollere stresset. Lær mer om dårlig immunforsvar og stress.

Kronisk stress setter helsen din i fare

Kroppen din er konstruert for å reagere på stress på måter som er ment å beskytte deg mot trusler fra rovdyr og andre angripere. Slike trusler er sjeldne i dag, men det betyr ikke at livet er fritt for stress. Tvert imot, du har utvilsomt flere krav hengende over deg hver dag, for eksempel stor arbeidsmengde, betale regninger og ta vare på familien din. Kroppen din behandler også mindre problemer som trusler. Som et resultat kan du føle deg stadig mer stresset. Men du trenger ikke å la stress kontrollere livet ditt.

Forstå den naturlige stressresponsen

Når du møter en opplevd trussel, for eksempel en stor hund som bjeffer mot deg, setter hypothalamus, en liten region ved hjernens base, i verk et alarmsystem i kroppen din. Gjennom en kombinasjon av nerve- og hormonelle signaler ber dette systemet binyrene dine, som ligger øverst på nyrene dine, for å frigjøre et bølge av hormoner, inkludert adrenalin og kortisol. Adrenalin øker pulsen, øker blodtrykket og øker energiforsyningen. Kortisol, det primære stresshormonet, øker sukker (glukose) i blodomløpet, forbedrer hjernens bruk av glukose og øker tilgjengeligheten til stoffer som reparerer vev.

Kortisol demper også funksjoner som endrer immunsystemets reaksjoner og undertrykker fordøyelsessystemet, reproduktive systemet og vekstprosesser. Dette komplekse, naturlige alarmsystemet kommuniserer også med hjerneområdene som kontrollerer humør, motivasjon og frykt.

Når den naturlige stressresponsen går amok

Kroppens stressresponssystem er vanligvis selvbegrensende. Når en opplevd trussel har gått over, går hormonnivået tilbake til det normale. Når adrenalin- og kortisolnivået synker, går hjertefrekvensen og blodtrykket tilbake til normalnivå, og andre systemer gjenopptar sine vanlige aktiviteter. Men når stressorer alltid er til stede, vil du kroppen være kamp eller fluktmodus hele tiden.

Den langsiktige aktiveringen av stressresponssystemet og overeksponering for kortisol og andre stresshormoner som følger, kan forstyrre nesten alle kroppens prosesser. Dette gir deg økt risiko for mange helseproblemer, inkludert:

  • Angst
  • Depresjon
  • Fordøyelsesproblemer
  • hodepine
  • Hjertesykdom
  • Søvnproblemer
  • Vektøkning
  • Minne- og konsentrasjonssvikt

Det er derfor det er så viktig å lære sunne måter å takle stress på.

Hvorfor du reagerer på stress slik du gjør

Din reaksjon på en potensielt stressende situasjon kan være forskjellig fra andres. Hvordan du reagerer på stressorene dine påvirkes av faktorer som:

  • Genetikk. Genene som kontrollerer stressresponsen holder folk flest på et ganske jevnt emosjonelt nivå, og bare av og til primer kroppen for kamp eller flukt. Overaktive eller underaktive stressresponser kan stamme fra små forskjeller i disse genene.
  • Livsopplevelser. Sterke stressreaksjoner kan noen ganger spores til traumatiske hendelser. Mennesker som ble forsømt eller misbrukt som barn har en tendens til å være spesielt utsatt for stress. Det samme er tilfelle for mennesker som har opplevd voldelig kriminalitet, overlevende etter flystyrt, militært personell, politifolk og brannmenn.

Du har kanskje noen venner som virker avslappet overfor nesten alt og andre som reagerer sterkt på det minste stress. De fleste mennesker reagerer på stressorer et sted mellom disse ytterpunktene.

Lære å reagere på stress på en sunn måte

Stressfulle hendelser er en del av livet. Og det er ikke sikkert at du kan endre din nåværende livssituasjon. Men du kan ta grep for å håndtere effekten disse hendelsene har på deg. Du kan lære å identifisere hva som stresser deg og hvordan du kan ta vare på deg selv fysisk og følelsesmessig i møte med stressende situasjoner.

Stressstyringsstrategier inkluderer:

  • Å ha et sunt kosthold og få regelmessig trening og god søvn
  • Øve på avslapningsteknikker som yoga, trene dyp pusting, få massasje eller lære å meditere
  • Bruke tid på hobbyer, for eksempel å lese en bok eller høre på musikk
  • Å fremme sunne vennskap
  • Å ha en sans for humor
  • Frivillig arbeid i samfunnet ditt
  • Søke profesjonell rådgivning ved behov

Belønningen for å lære å håndtere stress er trygghet og kanskje et lengre, sunnere liv.

Relaterte artikler:

Nedsatt immunforsvar symptomer

Ytre immunforsvar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her