Dadler karbohydrater

0
200
Dadler karbohydrater
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Dadler er en av naturens søteste godbiter, og det høye sukkerinnholdet kan kanskje få deg til å tro at dadler ikke er et sunt matvalg.

Dadler er definitivt søte, men som frukt gir de også fordelaktige mikronæringsstoffer og litt fiber. Det kan være lurt å konsumere dadler med måte, men de er på ingen måte mat med tomme kalorier. Lær mer om næringsinnholdet i dadler, og hvor mye karbohydrater det er i dadler.

Næringsinnhold i dadler

USDA gir følgende ernæringsinformasjon for en dato (7 gram):

  • Kalorier: 20
  • Fett: 0g
  • Natrium: 0,14 mg
  • Karbohydrater: 5,3 g
  • Fiber: 0,6 g
  • Sukker: 4g
  • Protein: 0,2 g

Karbohydrater i dadler

En daddel har litt over 5 gram karbohydrater, hvorav de fleste kommer fra sukker. Videre smaker dadler så søtt fordi de har et høyt fruktoseinnhold, som er dobbelt så søtt som glukose. Det er omtrent et halvt gram fiber i en gjennomsnittlig stor daddel. Sukkerinnholdet øker og fiberinnholdet reduseres når frukten modnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Den glykemiske indeksen til dadler kan variere mellom 43 og 55 avhengig av variasjon og modenhetsnivå. Til tross for sin sødme, er dadler, overraskende nok, en lav glykemisk mat.

Fett

Dadler er ikke en betydelig kilde til fett.

Protein

Dadler leverer en minimal mengde protein. Inkludere andre proteinkilder, som magert kjøtt, fisk, nøtter, frø og belgfrukter, for å oppfylle dine daglige behov.

Vitaminer og mineraler

Dadler er en god kilde til kalium, magnesium og jern. I tillegg gir dadler seks essensielle B-vitaminer, inkludert folat og pantotensyre. Dadler har også en høy konsentrasjon av polyfenoler, en type antioksidant som beskytter mot celleskader, sammen med gunstige fytoøstrogener.3

Helsefordeler

Mikronæringsstoffer og planteforbindelser i dadler er forbundet med flere lovende helsemessige fordeler.

Beskyttelse mot kreft

Dadler har antioksidanter og antiinflammatoriske egenskaper som er assosiert med kreftforebygging. Ved testing av dadler har forskere funnet imponerende evner til å frigjøre radikaler og antitumoral aktivitet.

Støtter god hjertehelse

Dadler gir kalium, en viktig elektrolytt for det kardiovaskulære systemet. Kalium har veletablerte effekter på å redusere høyt blodtrykk. Dadler har også veldig lite i natrium og gir litt fiber. Alle tre av disse faktorene støtter konsum av dadler for god hjertehelse.

Fremmer sterke bein

Magnesiumet i dadler er involvert i beindannelse. Magnesiummangel er assosiert med en høyere risiko for osteoporose. Å oppnå magnesium fra matkilder, snarere enn fra tilskudd, er å foretrekke, da det reduserer risikoen for toksisitet. Videre hjelper jernet fra dadler med å gi sunn benmarg.

Kan redusere symptomer i overgangsalderen

Isoflavoner, ofte assosiert med soyaprodukter, er en type fytoøstrogen som hjelper til med å redusere de ubehagelige symptomene i overgangsalderen. Når det gjelder frukt, har dadler den høyeste konsentrasjonen av isoflavoner. Av denne grunn studeres dadler for sin evne til å gi naturlig lindring av symptomer på overgangsalderen.

Hjelper til med å stabilisere blodsukkeret

Med dadler kan en liten mengde stabilisere blodsukeret. Når det brukes i stedet for konsentrerte søtstoffer, som sirup og raffinert sukker, gir dadler søthet uten å produsere betydelige topper i blodsukkernivået. Dadler er også en praktisk, bærbar matbit som kan være virkningsfullt når du har blodsukker.

Relaterte artikler:

Dadler kalorier

Granolabarer med dadler og mandler

Annonse fra X-LIFE