D-vitamin dosering

0
55
D-vitamin dosering
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

Å få i seg nok vitamin D er viktig for god helse, og hjelper til med å opprettholde sterke og sunne bein og styrke immunforsvaret.

Det er flere grupper av mennesker som har høyere vitamin D-behov på grunn av alder, hvor de bor og visse medisinske tilstander. Denne artikkelen vil hjelpe deg med å oppdage hvor mye vitamin D du trenger daglig.

Hvor mye vitamin D trenger du for optimal helse?

Gjeldende retningslinjer gir råd om inntak av 400–800 IE (10–20 mcg) vitamin D, skal oppfylle behovene til 97–98% av alle friske mennesker. Imidlertid mener mange eksperter at det er altfor lavt. D-vitaminbehovene dine avhenger av en rekke faktorer. Disse inkluderer alder, hudfarge, nåværende vitamin D-nivå, plassering, soleksponering og mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


For å nå blodnivåer knyttet til bedre helseutfall, har mange studier vist at du trenger å konsumere mer vitamin D enn retningslinjene anbefaler. For eksempel undersøkte en analyse av fem studier sammenhengen mellom vitamin D-blodnivåer og tykktarmskreft. Forskere fant at mennesker med de høyeste blodnivåene av vitamin D (over 33 ng / ml eller 82,4 nmol / l) hadde en 50% lavere risiko for kolorektal kreft enn mennesker med de laveste nivåene av vitamin D (mindre enn 12 ng / ml eller 30 nmol / l).

Forskning viser også at inntak av 1000 IE (25 mcg) daglig vil hjelpe 50% av mennesker til å oppnå et vitamin D-blodnivå på 33 ng / ml (82,4 nmol / l). Å forbruke 2000 IE (50 mcg) daglig vil hjelpe nesten alle til å nå et blodnivå på 33 ng / ml (82,4 nmol / l). En annen analyse av sytten studier med over 300.000 mennesker så på sammenhengen mellom vitamin D-inntak og hjertesykdom. Forskere fant at å ta 1000 IE (25 mcg) vitamin D daglig reduserte risikoen for hjertesykdom med 10%.

Basert på dagens forskning ser det ut til at inntak av 1000–4000 IE (25–100 mcg) vitamin D daglig bør være ideelt for folk flest å nå sunne vitamin D-blodnivåer.

Men ikke bruk mer enn 4000 IE vitamin D uten godkjenning fra lege. Det overskrider de sikre øvre grensene for inntak, og er ikke knyttet til flere helsemessige fordeler.

Relaterte artikler:

Mangel på D vitaminer

Mat med D vitamin

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-