Core øvelser

0
125
Core øvelser
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Å sørge for at kjernen din er sterk og fleksibel vil hjelpe deg i treningsstudioet, i lagspill eller vanlig aktivitet i hverdagen. Lær mer om hvilke kjerneøvelser du kan gjennomføre.

En sterk kjerne vil også hjelpe deg med å opprettholde god holdning og unngå problemer som smerter i korsryggen.

Core øvelser for nybegynnere

Planke

Den definitive kjerneøvelsen. Planken innebærer minimal bevegelse, men med maksimal innsats, og krever at du støtter kroppen din på underarmene og tærne mens du holder kroppen i en rett linje fra skuldrene til anklene. Du kan gjøre det lettere ved å hvile på knærne, eller hardere ved å strekke ut armene.

Dead bug

Legg deg på ryggen med armene strukket rett opp mot taket, og beina hevet med knærne bøyd 90°. Senk høyre arm og venstre bein samtidig til de svever rett over gulvet, og gå deretter tilbake til startposisjonen. Gjør deretter det samme med motsatte lemmer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Båt

Sett deg på gulvet med knærne bøyd. Len deg litt tilbake, hold ryggen rett, og hold armene ut foran deg mens du løfter føttene fra bakken med beina sammen. Hvis du kan, strekk beina ut slik at de er rette og kroppen din danner en V-form. Du kan også heve armene og spre beina for å gjøre grepet vanskeligere.

Skyve ball unna

Kom deg i en plankeposisjon med føttene spredt og underarmene hvilende på en gymball. Skyv ballen bort med underarmene, og trekk den deretter tilbake mens du opprettholder plankeposisjonen.

Knehev

Hold deg stødig med armene helt ut på i en ribbe eller pullup stang. Løft knærne mot brystet, og senk dem sakte. Gjenta.

Manual drag

Sett en manual på bakken rett til høyre for overkropp. Bøy deg for å ta tak i manualen med venstre hånd, og dra opp til venstre side. Speil deretter bevegelsen med høyre hånd.

Relaterte artikler:

Core trening med strikk

Slyngetrening hjemme

Annonse fra MILRAB