Byggryn næringsinnhold

0
79
Byggryn næringsinnhold
Foto: Adobe Stock

Bygg er et korn med en seig struktur og mild, nøtteaktig smak, og inneholder en rekke viktige næringsstoffer kroppen trenger.

Bygg

Bygg er kimen til en type gress som vokser i tempererte klima over hele verden, og et av de første kornene som har blitt oppdrettet av gamle sivilisasjoner. Arkeologiske bevis tyder faktisk på at bygg ble dyrket i Egypt for over 10.000 år siden. Selv om den vokser vilt i regioner i Vest-Asia og nordøst-Afrika, er den dyrket mye for mennesker og dyr og til bruk i øl- og whiskyproduksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Denne artikkelen ser på næringsinnhold og helsemessige fordeler ved bygg.

Sunt fullkorn

Bygg anses som et fullkorn, der bare det uspiselige ytre skallet er fjernet under prosessering. Imidlertid er det mer tilgjengelige perlekornet ikke et fullkorn, fordi fiberholdig kli er fjernet. Selv om perlet bygg fortsatt er en god kilde til noen næringsstoffer, er fullkorn bygg det sunneste alternativet. Et kosthold rikt på fullkorn har vært knyttet til en lavere risiko for kroniske sykdommer.

I en stor studie med over 360 000 mennesker, hadde de med det høyeste forbruket av fullkorn, som bygg, en 17% lavere risiko for død av alle årsaker, inkludert kreft og diabetes, sammenlignet med de med lavest fullkornsinntak. Andre studier har vist at å spise fullkorn kan redusere risikoen for å utvikle diabetes type 2 og overvekt. Fordelene med fullkornsbygg kommer ikke bare fra fiberinnholdet, men også dets fyto-næringsstoffer, som er planteforbindelser med gunstige helseeffekter.

Byggryn næringsinnhold

Bygg er et fullkorn som er fullpakket med næringsstoffer. Den dobler i størrelse når den koker, så husk det når du leser ernæringsfakta.

Halv kopp (100 gram) ukokt, skrog bygg inneholder følgende næringsstoffer:

  • Kalorier: 354
  • Karbohydrater: 73,5 gram
  • Fiber: 17,3 gram
  • Protein: 12,5 gram
  • Fett: 2,3 gram
  • Tiamin: 43% av dagsbehovet
  • Riboflavin: 17% av dagsbehovet
  • Niacin: 23% av dagsbehovet
  • Vitamin B6: 16% av dagsbehovet
  • Folat: 5% av dagsbehovet
  • Jern: 20% av dagsbehovet
  • Magnesium: 33% av dagsbehovet
  • Fosfor: 26% av dagsbehovet
  • Kalium: 13% av dagsbehovet
  • Sink: 18% av dagsbehovet
  • Kobber: 25% av dagsbehovet
  • Mangan: 97% av dagsbehovet
  • Selen: 54% av dagsbehovet

Hovedtypen fiber i bygg er betaglukan, et løselig fiber som danner en gel når den kombineres med væske. Betaglukan, som også finnes i havre, kan bidra til å senke kolesterolet og forbedre blodsukkerkontrollen. I tillegg inneholder bygg antioksidanter som vitamin E, betakaroten, lutein og zeaxanthin, som hjelper til med å beskytte og reparere celleskader forårsaket av oksidativt stress.

Relaterte artikler:

Byggryn vs havregryn

Byggryn gluten




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her