Bygge opp treningsmengde for Birkebeinerløpet

0
84
Bygge opp treningsmengde for Birkebeinerløpet

Sist oppdatert

Når du skal trene for å løpe for å løpe det 21 km lange Birkebeinerløpet, trenger du å bygge opp en viss treningsmengde i forkant. Lær hvordan du øke treningsmengden for løpet!

Treningsmengde når du skal løpe Birkebeinerløpet

Du bør ha en så lang periode som mulig der du øker treningsmengden for Birkebeinerløpet. Å øke treningsvolumet kan være effektivt for å øke aerob utholdenhet, øke fettforbrenningen og gjøre kroppen mer effektiv i å lagre og omsette glykogen. Det å løpe mye og langt er også god mental trening før du skal delta i Birkebeinerløpet. For å bli god til å løpe bør du ha mest mulig kilometer i beina før du stiller på startstreken. Birkebeinerløpet er intet unntak. Å løpe 21 kilometer i kupert, krevende terreng vil kreve at beina dine tåler belastningen det er å løpe 1,5-3 timer, avhengig av hvilke mål du har med Birkebeinerløpet. Derfor bør du bygge deg opp et treningsvolum, der du øker treningsmengden gradvis helt frem til du starter nedtrapping før Birkebeinerløpet. Siden det er individuelt hvor mye hver enkelt løper er i stand til å øke treningsmengde, er det ingen fasit på hvor mange mil du bør løpe hver uke.

Øke treningsmengden for Birkebeinerløpet med utgangspunkt i eget formnivå

Utgangspunktet for hvor treningen du skal gjennomføre for Birkebeinerløpet er hvor mye du greier å løpe nå. Å starte med utgangspunkt i eget formnivå er den beste måten å sikre din beste formutvikling. Det forutsetter at du øker treningsmengden i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler. Det ligger i kortene at det vil være til dels store variasjoner fra løper til løper. Hvor mye kroppen tåler og hvor raskt den enkelte restituere vil være nøkkelfaktorer i så måte.

Relaterte artikler:

Hvordan trene for Birkebeinerløpet 2020

Løype Birkebeinerløpet 2020