Burpees effekt

0
59
Burpees effekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Selv om du ikke anser deg selv som en ivrig treningsentusiast, har du sannsynligvis hørt om burpees. Lær mer om hvor mange kalorier du forbrenner med burpees.

Burpees er en type trening som bruker kroppsvekten som belastning. Med burpees vil du ikke bare forbedre styrke og utholdenhet, men også koordinering og fleksibilitet. Når du trener, kan du lure på hvor effektiv en øvelse er basert på hvor mange kalorier den forbrenner. Antall kalorier som brennes under trening, varierer med vekt, intensitet og andre faktorer.

Kalorier du forbrenner med burpees

Du forbrenner rundt 160 kalorier for hvert 17. minutt du gjør burpees. La oss dele dette tallet:

  • Omtrent 9,4 kalorier blir forbrent for hvert minutt med utførte burpees.
  • Det tar de fleste rundt tre sekunder å gjøre en enkelt burpee.
  • Tre sekunder per burpee tilsvarer 20 burpees per minutt, avhengig av hastighet og frekvens.

Det tar omtrent 20 burpees å forbrenne rundt 10 kalorier. Vekt kan imidlertid også påvirke antall forbrente kalorier under trening. Nedenfor er et diagram som kan hjelpe deg med å bestemme hvor mange kalorier du vil forbrenne mens du utfører burpees, avhengig av vekten din.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
VektAntall burpeesKalorier
57 kg2010
70 kg2012.5
84 kg2015

Hvor mange burpees bør du gjennomføre?

Det er viktig å ta deg god tid når dy utfører burpees, med riktig teknikk for å unngå skade. Hvis du utfører en enkelt burpee hvert tredje sekund, kan du forvente å utføre omtrent 20 burpeer per minutt. Hvis du utfører burpeene saktere, kan du gjøre 10 til 15 burpees i minuttet i stedet. Også forskjellige varianter av burpees kan bestemme hvor lang tid det tar deg å gjøre en enkelt burpee.

Hvordan gjennomføre en burpee

Den enkleste måten å tenke på en burpee er at det er en full planke etterfulgt av et knebøy.

Slik tar du en burpee:

  • Stå vendt fremover. Føttene skal være fra hverandre i hoftebredde, og armene skal langs sidene.
  • Senk deg ned i en knebøy ved å skyve hoftene tilbake og bøye knærne. Fokuser vekten gjennom hælene dine.
  • Len deg fremover og legg håndflatene flate på gulvet foran deg. Håndflatene skal være smalere enn føttene.
  • Hopp føttene tilbake, strekk beina og land på føttene. Tenk på denne overgangen som å hoppe inn i en full planke. I løpet av denne stillingen, bruk magemuskulaturen som støtte, og pass på at du ikke løfter eller setter ryggen.
  • Hopp føttene fremover til de er plassert ved siden av hendene.
  • Nå opp med armene over hodet og hopp opp, og nå deretter ned igjen for å gjenta hele bevegelsen.

Selv om instruksjonene ovenfor er for en standard burpee, inkludere også andre populære burpee-variasjoner:

  • legge til en pushup mens du er i plankeposisjon
  • legge til et spensthopp mens du står i stående stilling

Uansett hvilken type burpee-variasjon du velger å gjøre, er det å lære riktig teknikk det viktigste.

Relaterte artikler:

Annonse fra X-LIFE