Bruk disse 6 teknikkene for å bli mye bedre til å løpe

0
42
Bruk disse 6 teknikkene for å bli mye bedre til å løpe

Lær mer om hvordan du kan forbedre løpingen din med disse 6 teknikkene, for at du skal bli en raskere og bedre løper.

Forbedre løpeteknikken din

Det kan være mye å hente for deg med tanke på forbedret løpeteknikk. Alle har sin særegne løpeteknikk, og selv om det kan være vanskelig å endre på denne, er det likevel enkle grep du kan ta som kan ha stor innvirkning på din løpsøkonomi.

1. Korte ned på løpesteget

Å korte ned på løpesteget kan være den enkeltstående faktoren som gjør at du kan gi løpeteknikken din et løft. Ved å korte ned på løpesteget vil foten din lande mer riktig rett under hofta. Foten vil lande på forfot eller midtfot, og du unngår å lande på hælen, som øker risikoen for skader dramatisk. Et kortere løpesteg med høyere stegfrekvens, bidrar også til at kontakten med underlaget blir mindre, noe som minsker friksjonen mot underlaget og gjør at du kan løpe mer økonomisk.

2. Ha en rak holdning i kroppen når du løper

Ha en rak, litt fremoverlent holdning i kroppen når du løper. Rett blikket fremover. Hvis du bøyer deg for mye frem og ser ned i bakken, vil det gå utover løpeteknikken din. Du kommer ikke skikkelig over med hofta for hvert løpesteg du tar. Slapp av i skulder og nakke når du løper.

3. Bruk armene når du løper

Bruk armene som pendler når du løper, og hold dem så tett inntil kroppen som mulig når du løper. Å bruke armene som pendler kan gi deg økt fremdrift når du løper. Det er veldig viktig at armbevegelsene er mest mulig i lengderetning av der du løper. Hvis ikke risikerer du å vagge når du løper.

4. Løft knærne når du løper

Det er viktig at du løfter knærne tilstrekkelig for hvert løpesteg du tar, men ikke overdriv. Å komme skikkelig opp med knærne gjør at du får en god bevegelse også i hofta, som skal komme opp og frem for hvert løpesteg du tar.

5. Kraft i frasparket når du løper

Spark skikkelig ifra for hvert løpesteg du tar. Å få til dette på en effektiv måte vil kreve styrke, og at du har løpt en del fra før av. Det kan være mye å hente i å sparke skikkelig ifra når du løper.

6. Trene løping i motbakker

Å trene løping i motbakker kan gjøre det enklere for deg å øve på løpeteknikk. Du har en mer naturlig riktig løpeteknikk når du løper i motbakker. Du må løfte knærne skikkelig for hvert løpesteg for å kommer over hofta, og du vil naturlig korte ned på steglengden når du løper i motbakker. Pass på at du har en mest mulig lik kroppsholdning i motbakker som når du løper på flatmark. Unngå å lene deg for mye fremover.

Løpeteknikker som gjøre deg raskere til å løpe

De aller fleste mosjonister har mye å gå på med tanke på å forbedre løpeteknikken, og med det spare mye krefter og løpe enda raskere. Du bør starte aller først med å korte ned på løpesteget, samtidig som du øker stegfrekvensen. Ha en treningsøkt i uka, der du øver spesifikt på løpeteknikk. Det kan du få igjen med renters rente ved at du kan bli en raskere løper.

Relaterte artikler:

Riktig løpeteknikk for å løpe raskere og mer effektivt

Trene opp riktig løpeteknikk