Bronkitt og trening

0
135
Bronkitt og trening
AnnonseGratis mobilabonnement - IceJunior 1 GB - 0,-/mnd

Avhengig av om du har en akutt eller kronisk bronkitt, bør du tilpasse treningen du gjennomfører. Lær mer om bronkitt og trening.

Bronkitt og trening

Hvis du har akutt bronkitt, en midlertidig tilstand, kan hvile være det beste for deg. Hvis du har kronisk bronkitt, en langvarig tilstand, kan det være lurt å etablere et treningsprogram tilpasset det du er i stand til å trene.

Hva er bronkitt?

Akutt bronkitt er en infeksjon som forårsaker betennelse i bronkialrørene. Disse rørene fører luft til lungene, slik at infeksjonen kan gjøre det vanskelig å puste. Andre symptomer inkluderer:

  • tørr eller slapp hoste
  • brystsmerter
  • utmattelse
  • kortpustethet

Akutt bronkitt varer vanligvis fra 3 til 10 dager. Det løses vanligvis uten behov for antibiotika. Imidlertid kan du ha en dvelende tørr hoste i flere uker på grunn av betennelsen. For de fleste er akutt bronkitt ikke alvorlig. For mennesker med svekket immunforsvar, små barn og eldre, kan bronkitt forårsake komplikasjoner som lungebetennelse eller respirasjonssvikt. Det kan også bli alvorlig hvis du ikke er blitt vaksinert mot lungebetennelse, kikhoste eller influensa.

Hvis akutt bronkitt oppstår gjentatte ganger, kan det bli kronisk. Kronisk bronkitt er en form for kronisk obstruktiv lungesykdom. Det har de samme symptomene som akutt bronkitt, men det kan vare mye lenger, vanligvis rundt tre måneder. Du kan også oppleve tilbakefall av kronisk bronkitt. Disse kan vare i to år eller lenger. Kronisk bronkitt kan være forårsaket av røyking av sigaretter. Miljøgifter, som luftforurensning, kan også være en årsak.

Når kan jeg trene?

Enten du har akutt eller kronisk bronkitt, har du nytte av trening. Å avgjøre når du skal presse deg selv og når du skal hvile er viktig. Hvis du har akutt bronkitt, vil kroppen din måtte hvile, slik at du kan komme deg. Du bør holde på med trening mens du har symptomer, vanligvis i tre til 10 dager. Du kan fortsette å ha en tørrhoste i flere uker. Du kan trene med denne hosten, men intens aerob trening som løping eller andre utholdenhetsidretter, kan være vanskelig. Når symptomene begynner å bli bedre, kan du begynne å trene igjen. Det kan hende du må ta det gradvis i begynnelsen. Begynn med kondisjonstrening med lav intensitet, for eksempel svømming eller turgåing. Husk at hvis du svømmer innendørs, kan det være en høyere konsentrasjon av klor som kan forårsake hoste og at du blir tungpustet, noe som forverrer symptomene på bronkitt.

Hvis du har kronisk bronkitt, kan trening virke utfordrende, men det vil forbedre din generelle helse og livskvalitet. Pusteteknikker kan hjelpe deg med å puste dypt og trene lenger. En teknikk er å puste inn gjennom nesen med en lukket munn. Pust deretter ut gjennom samlede lepper. Vær oppmerksom på været når du planlegger treningen. Hetebølger høy luftfuktighet eller veldig lave temperaturer, kan gjøre det vanskeligere å puste og kan forverre en hoste. Hvis du har allergier, kan det hende du må unngå dager med mye pollen. Du kan velge å trene innendørs når ytre forhold ikke er ideelle.

Fordeler med trening når du har bronkitt

Regelmessig trening kan hjelpe deg med å føle deg bedre, både fysisk og mentalt. De mange fordelene med trening inkluderer:

  • økt energi
  • sterkere bein
  • forbedret blodsirkulasjonen
  • lavere blodtrykk
  • redusert kroppsfett
  • redusert stress

Etter en anfall med akutt bronkitt, kan trening bedre restitusjonen og hjelpe deg med å gjenvinne styrke. Hvis du har kronisk bronkitt, kan trening bidra til å forbedre dine kroniske symptomer som tung pust og tretthet. Trening kan også bidra til å styrke mellomgulvet og muskler, som støtter respirasjon. Kardiovaskulær trening inkludert svømming, turgåing og løping hjelper kroppen din med å bruke oksygen mer effektivt og gjør pusten lettere over tid.

Komplikasjoner

Fysisk anstrengelse kan noen ganger forverre symptomer på bronkitt. Slutt å trene hvis du:

  • er kortpustet
  • er svimmel
  • har brystsmerter
  • har tung pust

Hvis symptomene vedvarer, må du kontakte legen din. La han eller hun få vite hvilken type trening du gjennomførte da symptomene oppsto. Du kan lindre treningsrelaterte komplikasjoner ved å endre type eller varighet på treningen. For eksempel, hvis du er en løper med kronisk bronkitt, kan det hende du må redusere lengden på løpeturen og ta forholdsregler før en løpetur. Disse kan omfatte bruk av en luftfukter for å slappe av bronkialrørene dine eller øve på pusteteknikker før og under en løpetur. Å veksle mellom å løpe og gå i tre-til-fem minutters intervaller kan også hjelpe.

Relaterte artikler:

Hoste etter trening

Kjerringråd mot tung pust

Annonse fra ICEJubileumstilbud! Få 1.500 kr i rabatt på Apple Iphone!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her