Brokkoli karbohydrater

0
273
Brokkoli karbohydrater
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Brokkoli inneholder beskjedent med karbohydrater, men er rik på proteiner, vitaminer og antioksidanter.

Brokkoli

Brokkoli (Brassica oleracea) er en grønnsak beslektet til kål, grønnkål, blomkål og rosenkål. Disse grønnsakene er kjent for sine gunstige helseeffekter. Brokkoli inneholder mange næringsstoffer, inkludert fiber, C-vitamin, K-vitamin, jern og kalium. Det kan også skilte med mer protein enn de fleste andre grønnsaker. Denne grønnsaken kan nytes både rå og tilberedt, men nyere forskning viser at skånsom damping gir best helsemessige fordeler.

Denne artikkelen forteller deg alt du trenger å vite om brokkoli.

Ernæringsfakta

Rå brokkoli inneholder nesten 90% vann, 7% karbohydrater, 3% protein og nesten ikke fett. Brokkoli er veldig lite kalorier, og gir bare 31 kalorier per kopp (91 gram). Ernæringsfakta for 1 kopp (91 gram) rå brokkoli er:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


  • Kalorier: 31
  • Vann: 89%
  • Protein: 2,5 gram
  • Karbohydrater: 6 gram
  • Sukker: 1,5 gram
  • Fiber: 2,4 gram
  • Fett: 0,4 gram

Brokkoli karbohydrater

Karbohydrater i brokkoli består hovedsakelig av fiber og sukker. Sukkeret er fruktose, glukose og sukrose, med små mengder laktose og maltose. Imidlertid er det totale karbohydratinnholdet veldig lavt, med bare 3,5 gram fordøyelige karbohydrater per kopp (91 gram).

Fiber

Fiber er en viktig del av et sunt kosthold. Det kan fremme god tarmhelse, bidra til å forhindre ulike sykdommer og hjelpe vekttap. Én kopp (91 gram) rå brokkoli gir 2,3 gram fiber, som er omtrent 5–10% av dagsbehovet.

Protein

Proteiner er byggesteinene i kroppen din, nødvendige for både vekst og vedlikehold. Brokkoli er relativt høyt i protein, som utgjør 29% av sin tørre vekt, sammenlignet med de fleste andre grønnsaker. På grunn av det høye vanninnholdet gir en kopp (91 gram) brokkoli imidlertid bare 3 gram protein.

Vitaminer og mineraler

Brokkoli inneholder en rekke vitaminer og mineraler, inkludert:

  • Vitamin C. En antioksidant, dette vitaminet er viktig for immunfunksjon og hudhelse. En 1/2-kopp (45 gram) servering av rå brokkoli gir nesten 70% av dagsbehovet.
  • Vitamin K1. Brokkoli inneholder høye mengder vitamin K1, som er viktig for blodpropp og kan fremme god beinhelse.
  • Folat (vitamin B9). Folat er spesielt viktig for gravide, folat er nødvendig for normal vevsvekst og cellefunksjon.
  • Kalium. Et essensielt mineral, kalium, er gunstig for blodtrykkskontroll og forebygging av hjertesykdommer.
  • Mangan. Dette sporelementet finnes i høye mengder i fullkorn, belgfrukter, frukt og grønnsaker.
  • Jern. Et essensielt mineral, jern har mange viktige funksjoner i kroppen din, for eksempel transport av oksygen i røde blodlegemer.

Brokkoli inneholder også mange andre vitaminer og mineraler i mindre mengder. Faktisk gir det litt av nesten hvert næringsstoff du trenger.

Andre planteforbindelser

Brokkoli er rik på forskjellige antioksidanter og planteforbindelser, som bidrar til helsemessige fordeler. Disse inkluderer:

  • Sulforafane. En av de mest tallrike og omfattende studerte planteforbindelsene i brokkoli, sulforafane kan beskytte mot forskjellige typer kreft.
  • Indol-3-carbinol. Denne forbindelsen er et unikt næringsstoff som finnes i krysningsrike grønnsaker. Dette kan bidra til å bekjempe kreft.
  • Karotenoider. Brokkoli inneholder lutein, zeaxanthin og betakaroten, som alle kan bidra til bedre øyehelse.
  • Kaempferol. Denne forbindelsen er en antioksidant med mange helsemessige fordeler, og kan beskytte mot hjertesykdommer, kreft, betennelse og allergier.
  • Quercetin. Denne antioksidanten har mange fordeler, inkludert å senke blodtrykket hos personer med høye nivåer.

Relaterte artikler:

Tomater karbohydrater

Gulrot karbohydrater

Annonse fra X-LIFE