Brokk i magen trening

0
633
Brokk i magen trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Brokk i magen er ikke veldig farlig eller livstruende, og er veldig vanlig. Lær mer om opptrening etter en brokk i magen.

Enten du har operert eller ikke, tar rehabiliteringsprosessen flere uker. Hvis du prøver å trene for mye og for raskt, risikerer du å ende opp med en skade igjen.

Brokk

Lyskebrokk er den vanligste formen for brokk. De forekommer i lysken, og kan være veldig smertefulle, men ikke alltid. Vanligvis skjer skaden når du driver med tunge løft eller anstrengende løping. Noen mennesker er født med svakheter i dette området, og noen utvikler dem gjennom slitasje. Enkelte idretter, spesielt hockey, kan forårsake skader i hofte og lysken som fører til brokk. Tung vektløfting kan også forårsake avrivninger på grunn av magetrykket som er skapt ved å gjøre en knebøy eller markløft.

Brokk i magen trening

Avhengig av hvor alvorlig brokk en er, kan det hende du trenger kirurgi. Hvis det ikke er for alvorlig, er hvile og en gradvis retur til trening nok. Uansett kan restitusjonen ta flere uker. En del av rehabiliteringen er gradvis å bruke magemusklene igjen. Når magen din trekker seg sammen, klemmer de plassen i bukhulen din som rommer organene dine. Dette skaper press, som kan forverre brokken.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Nøkkelen er å starte med enkle kjerneøvelser tilpasset brokk. Begynn med øvelser som hjelper deg med å stabilisere ryggraden. Å trekke seg sammen de små musklene rundt ryggraden din, som den tverrgående buken, vil ikke føre til mye press på lysken. Når du er komfortabel med lettere bevegelser, kan du gå videre til mer tradisjonelle mageøvelser.

Det er ikke å anbefale å bruke plankeøvelser tidlig i rehabiliteringsprosessen. Selv om det kan virke som en enkel øvelse, er det sannsynligvis for intenst å gjøre det tidlig i brokkrehabiliteringen. Planken gjør at magemusklene dine jobber hardt. noe som kan forverre brokken.

Bygg opp styrken gradvis i den tverrgående buken, og begynn med øvelser som Dead Bug og parallellhev.

Dead Bug

For å gjøre denne øvelsen, starter du med å ligge på ryggen. Hev armene opp mot taket med albuene rett. Beina skal også være i lufta med knærne og hoftene bøyd i 90 grader. Rekk venstre arm tilbake og høyre ben fremover til hånden og hælen berører bakken, og løft dem deretter opp igjen. Bytt sider og trekk ut den andre armen og beinet. Når du beveger lemmene, holder du korsryggen presset mot underlaget. Vær forsiktig så du ikke holder pusten, da dette kan øke magetrykket. Pust inn gjennom nesen når lemmene går ned, og ut gjennom munnen når de reiser seg.

Parallellhev

Når du har mestret Dead Bug, er det på tide å gjennomføre parallellhev. Begynn med hendene under skuldrene og knærne under hoftene. Albuene dine skal være rette. Se ned mot underlaget, slik at ryggraden din er rett. Rekk ut høyre arm og venstre bein til begge lemmer er helt forlenget. Hold ryggraden så rett som mulig hele tiden. Som i Dead Bug, pust jevnt hele tiden. Pust ut gjennom munnen mens lemmene går opp, og pust inn gjennom nesen når de kommer ned. Bevege sakte og under kontroll.

Tidsramme for restitusjon etter brokk

Tiden det tar å komme seg etter brokkoperasjonen eller -skaden, kan være alt fra uker til måneder. Generelt kan du gå tilbake til. Noen kommer seg raskere, og for andre kan det ta lengre tid. Å gå gjennom en rehabilitering er veldig viktig. En studie fra 2018 viser at å gå gjennom rehabilitering reduserer sjansen for at du skader brokken på nytt. Hvis du har operert, betyr det at du kan spare deg for en ny tur til sykehuset ved å følge rehabilitering.

Relaterte artikler:

Mageøvelse med ball

Hvordan få stram mage

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!