Brød kalorier

0
574
Brød kalorier
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kan du spise brød og likevel gå ned i vekt? Spiser du fullkornsbrød gir det god ernæring og rikelig med fiber. Lær mer om kalorier i brød.

Helt siden slankekurer begynte å fokusere på karbohydrater, har brød vært på den forbudte listen over mange dietter for vekttap. Og brød kan gi deg mye karbohydrater og kalorier hvis du ikke er forsiktig. Men du kan spise brød og likevel gå ned i vekt, og det gjør du enkelt ved å kombinere et sunt kosthold med grovt brød og fysisk aktivitet.

Ernæringsfakta for brød

Følgende ernæringsinformasjon er gitt for en skive (32 g) fullkornsbrød:

  • Kalorier: 82
  • Fett: 1,1 g
  • Natrium: 144 mg
  • Karbohydrater: 13,8 g
  • Fiber: 1,9 g
  • Sukker: 1,4 g
  • Protein: 4g

Hvilket næringsinnhold du finner i brød vil naturlig nok variere avhengig av hvilken type brød du velger å spise. Ernærings- og helseeksperter anbefaler at du øker inntaket av fullkorn, så å velge et fullkornsbrød er vanligvis et smart valg.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Brød kalorier

En enkelt skive kommersielt tilberedt fullkornsbrødgir omtrent 82 kalorier og omtrent 1 gram fett, men vil variere etter merke. Skiven gir også nesten 4 gram protein og 13,8 gram karbohydrat. Men siden det også gir omtrent 2 gram fiber, vil du bare konsumere omtrent 9,6 netto karbohydrater per skive. Husk imidlertid at du må doble antallet ernæring hvis du lager en sandwich med to brødskiver.

Så hva med andre typer brød? Kommersielt tilberedt, hvitt brød gir omtrent 75 kalorier og 1 gram fett. Det er sannsynlig at hvitt brød gir 15 gram karbohydrater eller mer, og siden det er mindre enn ett gram fiber i hvitt brød, vil inntaket av karbohydrater være omtrent det samme.

Rugbrød er kanskje ikke laget av fullkorn, avhengig av hva slags brød du kjøper. Det kan også være laget av en blanding av raffinerte korn og fullkorn. En vanlig skive rugbrød gir 83 kalorier, omtrent 1 gram fett, 16 gram karbohydrat, 1,9 gram fiber og 2,7 gram protein.

Det sunneste brødet for deg vil avhenge av ernæringsmålene dine. Du prøver kanskje å redusere sukkerinntaket eller øke det daglige fiberinntaket. Noen brødspisere prøver å spise mer protein. Bruk ernæringsfakta på pakken for å bestemme hva slags brød du velger.

Helsemessige fordeler med brød i kostholdet

Brød gir kalorier (energi) først og fremst i form av karbohydrat. Karbohydrater er kroppens foretrukne energikilde. Så når du spiser brød, gir du kroppen din drivstoff til dine daglige aktiviteter. Hvis du velger brød laget av fullkorn, forsyner du kroppen din også fiber. Fiber gir flere fordeler med tanke på helse og vekttap. Å spise mat med fiber kan hjelpe deg med å føle deg lenge mett og mer fornøyd. Vekttapeksperter anbefaler generelt at slankere spiser mat med fiber for å hjelpe dem med å spise mindre og skape kaloriunderskuddet som trengs for oppnå vekttap. Avhengig av brødet du kjøper, kan det også være en god kilde til mikronæringsstoffer, inkludert tiamin, selen og folat.

Relaterte artikler:

Hvor mange kalorier er det i en brødskive

Verdens beste lavkarbo brød

Annonse fra X-LIFE