Bra mat før trening

0
65
Bra mat før trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Hva er bra mat før trening? Lær mer om hva du bør spise før trening for best mulig effekt av treningsøkta.

Kombinere protein, sunt fett og litt gode karbohydrater i kostholdet før du skal trene.

Fullkorn, peanøttsmør eller mandelsmør og bananskiver

Det er en grunn til at løpere elsker bananer etter trening. Frukten er fullpakket med enkle karbohydrater, naturlig sukker og best av alt kalium. Den elektrolytten hjelper til med å forhindre muskelkramper som går tapt gjennom svette. Peanøtter eller mandelsmør har sunt fett, og fullkorn handler om blodsukkerstabiliserende, komplekse karbohydrater.

Kylling, ris og dampede grønnsaker

Leter du etter det beste måltidet før trening? Tenk på denne klassikeren, som kombinerer protein og komplekse karbohydrater. I tillegg hjelper fiberen i grønnsakene med fordøyelsen. Kylling inneholder masse proteiner og sunt fett, som hjelper til med å bygge opp igjen muskelfibre etter treningsøkten er ferdig.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

Havregryn, protein og blåbær

De komplekse karbohydratene i havregryn brytes sakte ned i systemet ditt, noe som betyr mer vedvarende energi. Spis proteinrike matvarer. Frukt som blåbær, bringebær eller kirsebær inneholder antioksidanter, som er supernyttige stoffer som bidrar til å forhindre celleskader.

Eggerøre, grønnsaker og avokado

Bruk hele egget. De er fullpakket med protein av høy kvalitet, og hvis du inkluderer eggeplommen, får du alle de åtte essensielle aminosyrene. De øker muskelbygging og restitusjon. Avokado gir deg det sunne fettet, og grønnsakene er næringsrike, uansett hva du velger.

Proteinsmoothie

Protein er et must, og gå for det du liker best. Melk eller mandelmelk, blandede bær, bananer, peanøttsmør, avokado, til og med noen bladgrønnsaker er alle gode alternativer. Du får raskt fordøyelige karbohydrater, pluss de sunne fettene og proteinene.

Velg hva som fungerer for deg

Vær også oppmerksom på tidspunktet du spiser før trening. Hvis du skal til et større måltid før trening, må du ha som mål å spise to eller tre timer før du trener. Men hvis du har kort tid, kan du spise et letter måltid, og innta det omtrent 45 minutter før trening. Legg merke til hvordan timingen påvirker deg.

Relaterte artikler:

Bra mat etter trening

Sunt kosthold og trening

Annonse fra X-LIFE