Bra mat etter trening

0
82
Bra mat etter trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Du legger ned mye arbeid i treningsøktene dine, og er alltid ute etter å prestere bedre. Sørg for at du fyller opp med bra mat etter trening.

Sjansen er stor for at du har tenkt mer på måltidet før treningen enn måltidet etter treningen. Men å innta de riktige næringsstoffene etter at du har trent er like viktig som det du spiser før. Å få i seg riktige næringsstoffer etter trening kan hjelpe deg med å gjenoppbygge muskelproteiner og glykogenlagre. Det hjelper også med å stimulere vekst av nye muskler.

Karbohydrater, proteiner og fett etter trening

Et måltid etter trening med både protein og karbohydrater vil forbedre glykogenlagring og muskelproteinsyntese. Inntak i forholdet 3: 1 (karbohydrater til protein) er en praktisk måte å oppnå dette på. Ikke glem å få i deg sunt fett som en del av hva du spiser etter trening.

Timing av måltider etter trening

Spis måltidet innen 45 minutter etter trening. Du kan imidlertid forlenge denne perioden, avhengig av tidspunktet for måltidet før treningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Mat å spise etter trening

Det primære målet med måltidet etter trening er å forsyne kroppen med de riktige næringsstoffene for tilstrekkelig restitusjon og maksimere fordelene med treningen. Valg av lett fordøyd mat vil fremme raskere absorpsjon av næringsstoffer.

Følgende inneholder eksempler på enkle og lett fordøylige matvarer:

Karbohydrater

  • Søtpoteter
  • Sjokolademelk
  • Quinoa
  • Frukt (ananas, bær, banan, kiwi)
  • Riskaker
  • Ris
  • Havregryn
  • Poteter
  • Pasta
  • Mørke, bladgrønne grønnsaker

Proteiner

  • Egg
  • gresk yogurt
  • Kesam
  • Laks
  • Kylling
  • Proteinbar

Fett

  • Tunfisk
  • Avokado
  • Nøtter
  • Trail mix (tørket frukt og nøtter)

Eksempel på måltider etter trening

Kombinasjoner av maten som er listet over kan skape gode måltider som gir deg alle næringsstoffene du trenger etter trening.

Her er noen eksempler på raske og enkle måltider å spise etter treningen:

  • Grillet kylling med stekte grønnsaker.
  • Omelett med avokado spredt på toast.
  • Laks med søtpotet.
  • Tunfisk salatsandwich på fullkornsbrød.
  • Tunfisk og kjeks.
  • Havregryn, myseprotein, banan og mandler.
  • Kesam og frukt.
  • Pita og hummus.
  • Helkorn toast og mandelsmør.
  • Frokostblanding og skummet melk.
  • Gresk yoghurt, bær og granola.
  • Proteinshake og banan.
  • Quinoa-bolle med bær og pekannøtter.
  • Multi-korn brød og rå peanøtter.

Vann etter trening

Det er viktig å få vann og elektrolytter etter trening for å erstatte det som gikk tapt under treningen.

Relaterte artikler:

Hva bør man spise etter trening for å gå ned i vekt

Hva skal man spise etter trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!