Bør man trene når man er støl

0
33
Bør man trene når man er støl
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Hvis musklene dine er støle og såre, kan du lure på om du skal fortsette å trene eller hvile. Lær mer om man bør trene når man er støl.

I noen tilfeller kan aktiv restitusjon som å tøye og gå være gunstig for støle muskler. Men beslutningen om å fortsette avhenger av alvorlighetsgraden av ømhet og symptomer du opplever.

Hva er fordelene?

Hvis du er litt støl, kan en aktiv restitusjon være gunstig. Det kan føles bra å:

  • tøye ut ømme muskler
  • gjøre lette motstandsøvelser, for eksempel kjerneforsterkende treningsøkter
  • gjennomføre aerob trening med lav intensitet, for eksempel å gå eller svømme
  • Du kan også fokusere på muskelgrupper som du ikke trent tidligere.

I tillegg til å føle seg bra, kan en lett restitusjonsøvelse gi andre helsemessige fordeler. Mobilitet eller øvelser som å gå eller sykle lett føre til at mer blod pumpes gjennom musklene. Denne økningen i blodstrømmen kan hjelpe deg med å komme deg tilbake fra stølhet tidligere. Det vil si så lenge du ikke overbelaster eller utfordrer musklene mer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Aktiv restitusjon kan til og med tilby de samme fordelene som å få massasje. En studie betrodde kilde sammenlignet stølhet i en gruppe deltakere 48 timer etter at de utførte øvre trapezius muskeløvelser. Noen deltakere fikk en 10-minutters massasje etter treningen. Andre utførte øvelser med et motstandsbånd. Forskere konkluderte med at begge typer restitusjon var like effektive for midlertidig å hjelpe med forsinket muskelsårhet (DOMS), men mer forskning er nødvendig.

Muskelskade og muskelvekst

Mikroskopiske avrivninger i muskulaturen, eller et sammenbrudd i muskelvev, forårsaker sannsynligvis DOMS etter en trening. Å prøve en ny type trening eller øke intensiteten kan øke hvor støl du er i dagene etter en treningsøkt. Over tid blir musklene dine mer motstandsdyktige. De vil ikke bryte ned eller rives så lett. Som svar på mikroavrivninger, vil kroppen bruke satellittceller for å fikse skadene på muskulaturen og bygge dem opp mer over tid. Dette beskytter mot fremtidig skade og fører til muskelvekst. Det er viktig å få i deg nok protein i kostholdet ditt og la musklene hvile for at denne prosessen skal skje.

Hva er risikoen?

Skånsomme restitusjonsøvelser kan være gunstige. Men overtrening kan være skadelig og til og med farlig for helsen din.

Hvis du opplever følgende symptomer, er det viktig å ta deg fri fra trening og la kroppen din hvile. Gi legen din beskjed om noe av det følgende:

  • økt hvilepuls
  • depresjon eller humørsvingninger
  • hyppigere forkjølelse eller annen sykdom
  • overbelastningsskader
  • muskel- eller leddsmerter
  • konstant tretthet
  • søvnløshet
  • nedsatt appetitt
  • forverring av atletisk ytelse eller liten forbedring, selv etter hvile

Relaterte artikler:

Hvordan bli mindre støl

Hvordan bli kvitt stølhet

Annonse fra MILRAB