Hvorfor gå tur
Hvorfor gå tur
4. desember 2018
Gå deg slank
Gå deg slank
4. desember 2018
Bør man trene hver dag

Stock.adobe.com

Bør man trene hver dag

Bør man trene hver dag. Lær om du bør trene hver dag, og hvordan du kan trene dersom du ønsker å trene hver dag.

Bør du trene hver dag

Om man bør trene hver dag er ikke en problemstilling for de aller fleste av oss, men driver du aktivt med idrett eller er en supermosjonist, kan det være at du vurderer å trene hver dag. Det kan være fullt mulig å trene hver dag, også for mosjonister, men du bør ha et visst treningsgrunnlag og tenke nøye igjennom hvordan du vil legge opp treningen dersom du ønsker å trene hver dag.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorvidt du bør man trene hver dag, og hva du bør tenke på dersom du har et ønske om å trene hver dag.

Ta utgangspunkt i ukentlig treningsmengde og intensitet på treningen

Dersom du ønsker å trene hver dag, bør ta utgangspunkt i den totale treningsmengden du er i stand til å trene ukentlig. Det er spesielt viktig dersom du utelukkende trener løping. Dernest bør du tenke igjennom med hvilken intensitet du skal gjennomføre treningen. Har du ambisjoner om å trene hver dag, er det ekstra viktig at hovedvekten av treningen din er med lav intensitet, og også at du gjennomfører såkalt restitusjonstrening, som et alternativ til hvile. Restitusjonstreningen blir da den eneste «hvilen» du får i løpet av en uke. Du må også tenke igjennom hvordan du vil gjennomføre trening med moderat til hard intensitet. Gjennomfører du for mye hard trening, kan det føre til at du ikke får restituert nok, noe som før eller senere ikke er i stand til å trene hver dag.

Treningsmengde når du ønsker å trene hver dag

Når du har tatt utgangspunkt i en gitt treningsmengde du gjennomfører hver uke, der hovedvekten av treningen er med lav intensitet, kan du fordele denne treningen utover ukedagene. Husk at jo mer trening du gjennomfører med moderat til hard intensitet, jo større behov for restitusjon, noe som mest sannsynlig vil føre til at du må gå ned på annen trening, dersom du skal få tilstrekkelig med restitusjon. Derfor er det helt avgjørende at du har nok av trening med svært lav til lav intensitet. Denne treningen bør utgjøre minst 80 prosent av den totale treningsmengden din. I perioder der du er sliten, kan det hende at du må gjennomføre all trening i løpet en uke med lav intensitet. Derfor kan det være smart å gå ned på treningsmengde hver tredje eller fjerde uke for å la kroppen få tid til å restituere.

Intensitet når du vil trene hver dag

Som vi har vært inne på flere ganger tidligere i denne artikkelen, er du nødt til å tenke nøye igjennom med hvilken intensitet du skal gjennomføre treningen, dersom du ønsker å trene hver dag. Flere av treningsøktene kan du bli nødt til å gjennomføre med svært lav intensitet. Restitusjonstrening skal ikke bli gjennomført med høyere intensitet enn at du opprettholder restitusjonen. Da kan treningsøktene ikke være for lange, og det kan hende at du må over i gangfart for å holde lav nok intensitet. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømmingen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømmingen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Bør du trene hver dag

Du bør gjøre en nøye vurdering før du bestemmer om du skal trene hver dag. Er du nybegynner eller har liten eller ingen erfaring med trening fra før, bør du absolutt ikke trene løping hver dag. Kroppen din er da ikke vant til den belastningen du påfører den, og sannsynligheten for at du skal bli skadet øker dramatisk. Har du et visst treningsgrunnlag fra før av, er det fullt mulig å trene hver dag, men da bør flere av øktene være med svært lav intensitet. Du kan også vurdere om du skal gjennomføre alternativ trening i noen av treningsøktene, for å variere hvordan du trener.

Relaterte artikler:

Litt trening hver dag

Hvor mye hard løpetrening i uka

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *