Bør du gå når du trener langturer?

0
137
Bør du gå når du trener langturer


HØSTSALG!



Å gå i kortere perioder når du løper langturer eller maraton, kan gi deg det lille ekstra som gjør at du fortsetter, og til og med løper i et høyere tempo. Lær hvorfor og hvordan du skal gjøre det!

Ikke alle vil kanskje være enig i det at gange bør være en del av langturene du trener for maraton, men det å ta gåpauser under langturene kan være til hjelp både under trening og når du konkurrerer. Mange trenere utelukker ikke helt at det å gå som en del av langturen kan være en god strategi, spesielt hvis du er mosjonistløper. Når du løper maraton på 6 minutter per km eller saktere, er det ikke sikkert at gåpauser vil bety all verden. Fordi du går noen ganger under maraton, betyr ikke det nødvendigvis at du er en treg løper. En kort gåpause kan faktisk bidra til at du greier å samle deg selv og fortsette i et høyere tempo. Et alternativ du kan vurdere er å gå når du drikker ved hver drikkestasjon. Da får du en liten pause hver 5. kilometer.

Hvis du planlegger å gå litt under maraton eller når du løper langturer, her er tips for når og hvordan du kan gjøre det:

  • Det kan være smart å gå når du er ved drikkestasjoner. Du kan få i deg mer væske når du gjøre det.
  • Gå hvis du ikke er i stand til å løpe lenger, men det er aller best å gå før du blir tvunget til det.
  • Trene på å gå litt mens du trener, slik at du lærer deg til å sette i gang igjen å løpe etter gåpausen.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Gå tur som trening

5 måter å gå tur som trening for bedre effekt

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!