20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Bootcamp trening

Fitness bootcamp tilbyr en mulighet til å bygge styrke og utholdenhet. Men sørg for at du vet hva du kan forvente før du gjennomfører bootcamp.

Akkurat som de væpnede styrkene eksperimenterer med endringer i boot camp, for eksempel å legge til øvelser som ligner på de som er utført i yoga eller pilates, registrerer treningsfans seg for boot camp-treningsøkter som er modellert på militær trening. Hva er målet med bootcamp trening? Bygge styrke, utholdenhet og smidighet.

Hva er bootcamp trening?

Bootcamp treningsøkter kan variere. De inkluderer vanligvis en ganske intens blanding av aerob trening, styrketrening og hastighetselementer i hver klasse. I de fleste tilfeller kan du forvente å gjennomføre pullups, pushups, utfall og crunches, og sprints. En bootcamp trening er egentlig en type intervalltrening – utbrudd av intens aktivitet vekslet med intervaller med lettere aktivitet.

Hva er fordelene med bootcamp?

Målet med bootcamp er å gi en helkroppstrening som bygger styrke og utholdenhet. Bootcamp trening tiltrekker seg ofte mange mennesker fordi de:

  • Gir en mer utfordrende og variert trening
  • Krever lite eller ingen spesialutstyr
  • Skaper en følelse av kameratskap blant deltakerne

Er bootcamp trening for alle?

Fitness bootcamp appellerer ofte til folk som ønsker en mer intens trening. Bootcamp-øvelser involverer vanligvis ballistiske, raske bevegelser som kan være for utfordrende for de som ikke allerede er i form. Men hvis du har et sterkt fundament for styrke og aerob trening, er du sannsynligvis klar for boot camp. Før du registrerer deg for bootcamp, må du imidlertid undersøke hvordan programmet er strukturert, og om det er noen forutsetninger for å vurdere om det passer bra for deg.

Hvis du er eldre, er gravid, ikke har trent på en stund eller har visse helsemessige forhold, er det en god ide å kontakte legen din før du starter en bootcamp-klasse eller et nytt treningsprogram.

Det er også viktig å fortelle instruktøren din om du har helseproblemer eller spesielle behov. Fortell også instruktøren om du har problemer med en bestemt øvelse. Hvis bevegelsene i klassen er nye for deg, må du ta det saktere først for å sikre at måten du beveger deg på er riktig. Stopp hvis du blir utmattet eller sliten til det punktet hvor teknikken din svikter. Dyktige instruktører er oppmerksomme på riktig form og teknikk og kan tilpasse øvelser for deg.

Gir bootcamp resultater?

Meningene er blandede, men treningsøktene i bootcamp har mange fans som sier at denne typen trening er flott for å forbedre den generelle styrken og kondisjonen. Denne typen høyintensiv aerob intervalltrening forbrenner også flere kalorier på kortere tid sammenlignet med moderate aerobe aktiviteter.

Til slutt kan en velstrukturert treningsøkt hjelpe deg med å oppfylle anbefalingene for fysisk aktivitet hos friske voksne:

  • Aerob aktivitet. Få minst 150 minutter i uken med moderat aerob aktivitet eller 75 minutter i uken med intens aerob aktivitet, eller en kombinasjon av moderat og intens aktivitet. Retningslinjene antyder at du bør spre aktiviteten i løpet av en uke. Selv små mengder fysisk aktivitet er nyttig, og akkumulert aktivitet gjennom dagen gir helsemessige fordeler.
  • Styrketrening. Gjør styrketreningsøvelser for alle større muskelgrupper minst to ganger i uken. Målet er å gjøre et enkelt sett av hver øvelse, ved å bruke et vekt- eller motstandsnivå som er tungt nok til å utmatte musklene etter omtrent 12 til 15 repetisjoner.

Relaterte artikler:

Trene biceps hjemme

Trening av armer

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE