Bmi versus fettprosent

0
12
BMI VS FETTPROSENT
Foto: Alora Griffiths - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Vekt, kroppsfett, kroppsmasseindeks – hva betyr alle disse tallene? Og hva forteller de deg egentlig om helsen din?

Noen eksperter anser BMI, eller kroppsmasseindeks, som den mest nøyaktige måten å bestemme effekten av vekt på helsen din. Faktisk bruker den siste medisinske forskningen BMI som en indikator på noens helsestatus og sykdomsrisiko.

Det er gitt følgende BMI-verdier for voksne:

  • Undervekt: mindre enn 18,5
  • Anbefalt: 18.6 til 24.9
  • Overvektig: 25,0 til 29,9
  • Fedme: 30 eller høyere

Men andre føler at hvilken kroppsfettprosent du har er viktigere enn BMI.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


BMI-tallene er altfor generelle til å være veldig nyttige. Disse tallene ble utviklet ved hjelp av data fra et enormt antall mennesker. De forteller deg ikke noe om din egen kroppssammensetning, hvor mye av vekten din som er fett, og hvor mye som er muskler og vev.

Er du i faresonen?

Annen ekspertise mener det er et veletablert faktum at BMI forteller deg mye om risikoen for sykdommer, spesielt hjertesykdommer og diabetes. Fettprosenten har bare ikke nok forskning bak seg ennå for å fortelle deg hvor stor risiko for sykdom du står overfor.

Du er sannsynligvis kjent med BMI (eller kroppsmasseindeks). BMI er en ligning som gir deg en numerisk vurdering av helsen din basert på høyde og vekt. Når BMI øker, øker også risikoen for å utvikle vektrelaterte sykdommer, som hjertesykdom og diabetes. Men selv om flere og flere bruker BMI som en indikator på den generelle helsen, forbedres forskning på fettprosent.

Hvor mye fett er OK?

Følgende anbefalinger er gitt for kroppsfettprosent:

KvinnerMenn
Essensielt fett10-12%2-4%
Toppidrett14-20%6-13%
Trent21-24%14-17%
Overvekt25-31%18-25%
Fedme32% pluss26% pluss

Det er trøstende å vite at kvinner kan være og bør være fetere enn menn. De har en helt annen reproduksjonsfunksjon, og høyere fettprosent hos kvinner støtter den reproduksjonsfunksjonen.

Men ikke alle mål på fettprosent er like. Noen metoder har høye feilrater. De to vanligste metodene som brukes er måling av hudfold og bioelektrisk impedensanalyse

I hudfoldmåling bruker en utdannet spesialist kaliper for å måle spesifikke områder på kroppen. Disse målingene sammenlignes med et diagram som estimerer fettprosent. Du har kanskje sett dette brukt på treningsstudioet eller legekontoret. Disse hudfold-enhetene kan også kjøpes og brukes hjemme. Nøyaktigheten til denne metoden varierer imidlertid sterkt basert på brukerens evner. Bioelektrisk impedansanalyse, den andre vanlige metoden, er teknologien som selges til hjemmebruk.

Feilratene for disse kan være så høye som 8%, pluss eller minus. Andre metoder er svært nøyaktige, men mye mer kompliserte, som røntgenanalyse, vannforskyvning og andre. Derfor har BMI sin plass med tanke på vektkontroll. Det kan være grovt anslag, men det gir deg en god idé om risiko raskt og enkelt.

Likevel kan måling av fettprosent, til tross for unøyaktigheter, være nyttig. Når det gjelder brukervennlighet og brukbarhet, kan ikke BMI slås, men hvis et hjem, fettmåleinstrument hjelper noen å holde fokus på kosthold og treningsnivå og motiverte til å holde seg sunne, så kan det være viktig for vektkontroll.

Relaterte artikler:

Hvordan måle fettprosent hjemme

Hvordan regne ut fettprosent

Annonse fra MILRAB