Blodtrykksmedisin og trening

0
520
Blodtrykksmedisin og trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Kanskje tar du blodtrykksmedisiner med betablokker for å behandle høyt blodtrykk eller andre hjertesykdommer. Lær mer om blodtrykksmedisin og trening.

Betablokkere og trening

Betablokkere fungerer på en måte som blokkerer de fleste symptomer på hypoglykemi (lavt blodsukker) som skjelving, nervøsitet og risting. Faktisk er det bare svetting som betablokkere ikke dekker over. Derfor kan blodtrykksmedisiner med betablokker være risikabelt når du trener, spesielt hvis du har diabetes. En annen risiko med betablokkere i blodtrykksmedisiner, er at de senker pulsen din, som betyr at du ikke kan være sikker på at hjertefrekvensen din er det du tror den er mens du trener.

Andre blodtrykkssenkende medisiner

En av de mange grunnene til at trening er bra for helsen din, er fordi det hjelper til å senke blodtrykket, selv etter at treningen er fullført. Dette blodtrykksfallet etter trening er forventet, men kan bli verre hvis du også tar medisiner designet for å senke blodtrykket (som betablokkere, vanndrivende midler, ACE-hemmere og andre medisiner). Det betyr at du MÅ snakke med legen din om hvordan du trygt kan overvåke treningsintensiteten din for å sikre at hjerterytmen din og blodtrykket ikke synker for lavt.

Her er noen flere forslag:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


  • Hold deg hydrert.
  • Vær forsiktig når du går fra å ligge til å sitte eller fra å sitte til å stå.
  • Hvis du føler deg svimmel eller svak, kan du sette deg ned og ta en pause.

Endre livsstil for å slutte med blodtrykksmedisiner

Noen mennesker var i stand til å gi opp medisiner i løpet av noen måneder. Å holde seg aktiv og andre livsstilsendringer kan hjelpe folk til å holde seg unna medisiner for høyt blodtrykk. På bare fire måneder kan du kaste blodtrykksmedisinen i søpla.

Forskere studerte 129 overvektige menn og kvinner for å se hvordan kosthold alene eller kombinert med trening og vektstyring ville påvirke blodtrykket sammenlignet med en kontrollgruppe over 16 uker. Mer enn halvparten av de som deltok i forsøket var kandidater for antihypertensiv medisin. Deltakerne var mellom 40 og 80 år og hadde blodtrykksavlesninger mellom 130–160 / 80–99 mm Hg.

Gruppen som endret kostholdet sitt (ved hjelp av DASH-spiseplanen), sammen med ernæringsrådgivning og trening, mistet i gjennomsnitt 9 kg og reduserte blodtrykket med 16 mm Hg systolisk og 10 mm Hg diastolisk. De som nettopp endret kostholdet, så en nedgang på ca. 11 mm Hg systolisk og 8 mm Hg diastolisk. For å sette det i perspektiv, trengte bare 15 prosent av personene som endret kosthold og trente, medisiner, mot 23 prosent av de som endret kostholdet. Nesten 50 prosent av de i kontrollgruppen oppfylte fortsatt kriteriene for blodtrykksmedisiner.

Relaterte artikler:

Hvordan få lavere blodtrykk

Trene med høyt blodtrykk

Blodtrykk kalkulator

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-