Blodtrykk tabell

0
1321
Blodtrykktabell for kvinner og menn
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Lær mer om hva blodtrykk er og bruk en blodtrykktabell for å finne ut hva som er normalt blodtrykk for kvinner og menn.

Du kan ha høyt blodtrykk, eller hypertensjon, og fortsatt føle deg helt bra. Det er fordi høyt blodtrykk ofte ikke gir tegn på sykdom som du kan se eller føle. Men høyt blodtrykk er veldig vanlig hos eldre mennesker og et stort helseproblem. Hvis høyt blodtrykk ikke kontrolleres med livsstilsendringer, kan det føre til hjerneslag, hjertesykdommer, øyeproblemer, nyresvikt og andre helseproblemer. Høyt blodtrykk kan også forårsake pustebesvær ved lett fysisk aktivitet eller trening.

Best i test - Masterfit TP 900 Romaskin er romaskinen for deg som ønsker det beste til hjemmetrening. Gir høy motstand, trådløs pulsmåling, tåler tøffe og lange økter.

MASTERFIT TP 900 ROMASKIN!

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Helkropptrening med MASTERFIT TP 900

Bestselger

SPAR

3000,-

Nordic 205 Rower er en meget god romaskin for deg som ønsker å komme i form. Brukervennlig og plassbesparende, med 8 forskjellige motstandsnivåer.

Kom i form med NORDIC 205 ROWER!

Budsjettvalg

30%

RABATT!

Hva er blodtrykk?

Blodtrykk er kraften av blodet som skyver mot veggene i arteriene, når hjertet pumper blodet rundt i kroppen. Når legen måler blodtrykket ditt, blir resultatene gitt i to tall. Det første tallet, kalt systolisk blodtrykk, er trykket forårsaket av at hjertet ditt trekker seg sammen og pumper ut blod.

Det andre tallet, kalt diastolisk blodtrykk, er trykket når hjertet slapper av og fylles med blod.

Blodtrykksavlesningen din blir vanligvis gitt som det systoliske blodtrykkstallet over det diastoliske blodtrykkstallet, for eksempel 138/72. Normalt blodtrykk for voksne er definert som et systolisk trykk på under 120 og et diastolisk trykk på under 80. Dette er oppgitt som 120/80.

Har du høyt blodtrykk?

En grunn til å besøke legen din regelmessig er å få blodtrykket kontrollert. Rutinekontroll av blodtrykket ditt vil hjelpe deg med å fange opp en tidlig økning i blodtrykket, selv om du kanskje føler deg bra. Hvis det er en indikasjon på at blodtrykket ditt er høyt ved to eller flere kontroller, kan legen be deg om å sjekke blodtrykket ditt hjemme på forskjellige tider av døgnet. Hvis blodtrykket holder seg høyt, selv når du er avslappet, kan legen foreslå trening, endringer i kostholdet ditt. Dette er to tiltak som ofte gjør det unødvendig å gå på medisiner.

Hva anses for høyt blodtrykk for eldre?

Høyt blodtrykk er nå generelt definert som 130 eller høyere for det første tallet, eller 80 eller høyere for det andre tallet (tidligere var det 140/90). Imidlertid er det viktige hensyn for eldre når de skal avgjøre om de skal starte behandling av for høyt blodtrykk, inkludert andre helsemessige forhold og generell kondisjon. Hvis blodtrykket ditt er over 130/80, vil legen din evaluere helsen din for å finne ut hvilken behandling som er nødvendig for å balansere risiko og fordeler i akkurat din situasjon.

Hva om bare det første blodtrykkstallet er høyt?

For eldre mennesker er ofte det første tallet (systolisk) 130 eller høyere, men det andre tallet (diastolisk) er mindre enn 80. Dette problemet kalles isolert systolisk hypertensjon, som skyldes aldersrelatert avstivning av de viktigste arteriene. Det er den vanligste formen for høyt blodtrykk hos eldre mennesker og kan føre til alvorlige helseproblemer (hjerneslag, hjertesykdom, øyeproblemer og nyresvikt) i tillegg til pustebesvær ved lett fysisk aktivitet, svimmelhet når du står for fort, og faller. Isolert systolisk hypertensjon behandles på samme måte som vanlig høyt blodtrykk (130 eller høyere for det første tallet, eller 80 eller høyere for det andre tallet), men kan kreve mer enn en type blodtrykksmedisinering. Hvis legen din bestemmer at det systoliske trykket ditt er over et normalt nivå for alderen din, kan du spørre hvordan du kan senke det.

Hva hvis blodtrykket mitt er lavt?

Hvis blodtrykket ditt er lavere enn 90/60, har du lavt blodtrykk eller hypotensjon. Du kan føle deg svimmel eller svak. Lavt blodtrykk kan være forårsaket av å ikke drikke nok væske (dehydrering), blodtap, noen medisinske tilstander eller for mye medisiner.

Noen høye blodtrykksrisiko du ikke kan endre

Hvem som helst kan få høyt blodtrykk. Men noen mennesker har større sjanse for å få det på grunn av ting de ikke kan endre. Disse er:

  • Alder. Sjansen for å ha høyt blodtrykk øker når du blir eldre.
  • Kjønn. Før fylte 55 år har menn større sjanse for å få høyt blodtrykk. Det er mer sannsynlig at kvinner har høyt blodtrykk etter overgangsalderen.
  • Arvlighet. Høyt blodtrykk har en tendens til å være i noen familier.
  • Rase. Afroamerikanere har økt risiko for høyt blodtrykk.

Hvordan kan jeg kontrollere blodtrykket mitt?

Høyt blodtrykk er veldig vanlig hos eldre mennesker. Når vi eldes, endres det vaskulære systemet vårt. Arterier blir stivere, så blodtrykket går opp. Dette gjelder selv for mennesker som har hjerte-sunne vaner. Den gode nyheten er at blodtrykket kan kontrolleres hos de fleste.

Det er mange livsstilsendringer du kan gjøre for å redusere risikoen for høyt blodtrykk:

  • Ha en sunn vekt. Å være overvektig øker risikoen for høyt blodtrykk. Spør legen din om du trenger å gå ned i vekt.
  • Trening hver dag. Moderat trening kan redusere risikoen for høyt blodtrykk. Sett deg noen mål og øke treningsmengden slik at du kan trene minst 30 minutter om dagen. Kontakt legen din før du starter en treningsplan hvis du har helseplager som ikke blir behandlet.
  • Spis et sunt kosthold. Et kosthold rikt på frukt, grønnsaker, fullkorn og melkeprodukter med lite fett kan bidra til å senke blodtrykket.
  • Kutt ned på salt. Når du blir eldre, blir kroppen og blodtrykket mer følsom for salt (natrium), slik at du kanskje må se hvor mye salt som er i kostholdet ditt. Det meste av saltet kommer fra bearbeidet mat (for eksempel suppe og bakevarer). Et lite salt kosthold, som DASH-kostholdet, kan bidra til å senke blodtrykket.
  • Drikk mindre alkohol. Å drikke alkohol kan påvirke blodtrykket ditt. Menn skal ikke ha mer enn to drinker om dagen, og kvinner ikke mer enn en om dagen for å redusere risikoen for høyt blodtrykk.
  • Slutte å røyke. Røyking øker risikoen for høyt blodtrykk, hjertesykdom, hjerneslag og andre helseproblemer. Hvis du røyker, slutter du. Du er aldri for gammel til å slutte, og oppnår helsemessige fordeler.
  • Få en god natts søvn. Fortell legen din hvis du har blitt fortalt at du snorker eller høres ut som om du slutter å puste i øyeblikk når du sover. Dette kan være et tegn på et problem som kalles søvnapné. Å behandle søvnapné og få en god natts søvn kan bidra til å senke blodtrykket.
  • Redusere stress. Å slappe av og takle problemer kan bidra til å senke høyt blodtrykk.

Relaterte artikler:

Hvordan senke blodtrykket raskt

Hvordan senke blodtrykket med trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!