Blodtrykk etter trening

0
809
Blodtrykk etter trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Det er normalt at trening vil øke blodtrykket ditt noe. Lær mer om hvilken effekt trening kan ha på blodtrykket mens du trener og i etterkant av treningen.

Blodtrykk etter trening

Trening kan øke blodtrykket, men effekten er vanligvis midlertidig. Blodtrykket ditt skal gradvis gå tilbake til det normale etter at du er ferdig med å trene. Jo raskere blodtrykket ditt går tilbake til normalnivå, jo sunnere er du sannsynligvis. «Normalt” blodtrykk er mindre enn 120/80 mm Hg. Dette inkluderer en systolisk trykkavlesning under 120 mm Hg (det øverste tallet) og en diastolisk trykkavlesning (det nederste tallet) under 80 mm Hg. Trening øker det systoliske blodtrykket. Systolisk blodtrykk er et mål på blodkartrykket når hjertet slår. Diastolisk blodtrykk er et mål på trykket i blodkarene mellom hjerteslag. Det skal ikke endre seg vesentlig under trening. Hvis det gjør det, bør du oppsøke legen din.

Det er vanskelig å si helt konkret hvilket blodtrykk som anses som normale etter trening, ettersom blodtrykket varierer fra person til person. Normale nivåer for en person kan være et tegn på et problem for en annen person. Generelt sett inkluderer imidlertid høyt blodtrykk etter en hvileperiode på opptil to timer etter trening all avlesning større enn 140/90 mm Hg. Lavt blodtrykk etter trening inkluderer lesing lavere enn 90/60 mm Hg.

Hvilken effekt trening kan ha på blodtrykket

Utholdenhetstrening som svømming, sykling og løping stiller ekstra krav til ditt hjerte- og karsystem. Musklene dine trenger mer oksygen enn de gjør når du er i ro, og du må puste raskere. Hjertet ditt begynner å pumpe hardere og raskere for å sirkulere blod for å levere oksygen til musklene. Som et resultat stiger systolisk blodtrykk.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Det er normalt at systolisk blodtrykk øker til mellom 160 og 220 mm Hg under trening. Hvis du ikke har klarert det med legen din, må du slutte å trene hvis det systoliske blodtrykket ditt overstiger 200 mm Hg. Utover 220 mm Hg øker risikoen for et hjerteproblem. Ulike faktorer kan påvirke hvordan ditt kardiovaskulære system reagerer på trening. Noen av disse faktorene inkluderer kosthold, medisinske tilstander og medisiner.

Treningshypertensjon er en tilstand som forårsaker en ekstrem økning i blodtrykket under fysisk aktivitet. Personer med treningshypertensjon kan oppleve systolisk blodtrykk opptil 250 mm Hg under trening. Generelt sett bør blodtrykket gå tilbake til normalt innen flere timer etter en treningsøkt. Selv da kan du legge merke til at blodtrykket ditt ikke kommer tilbake til akkurat det det var før trening. Det er fordi det er normalt at blodtrykket faller litt i løpet av få timer etter trening.

Relaterte artikler:

Senke blodtrykk uten medisiner

Hvordan senke blodtrykket raskt

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!