Blir syk etter trening

Føler du deg svak og generelt uvel etter trening? Det er noen logiske årsaker bak dette. Lær mer om årsaker til at du blir syk etter trening.

Trening og immunforsvaret

Vi hører det hele tiden: vi bør trene mer hvis vi ønsker å holde oss friske; trening styrker immunforsvaret vårt; og det hjelper oss å opprettholde en sunn vekt. Hvordan føles det da når du er ferdig med en treningsøkt og føles dårligere enn før? Å oppleve influensasymptomer etter trening er ikke uvanlig, men kan likevel være foruroligende.

Relatert: Hvordan trening kan gjøre deg syk

Årsaker til influensasymptomer etter trening

Det er flere grunner til at vi kan oppleve influensalignende symptomer etter trening, inkludert:

  • Human Growth Hormone – dette er et hormon som frigjøres under trening for å reparere muskler og oppmuntre til vevsvekst. Dette hormonet er avgjørende for riktig funksjon av musklene våre. Imidlertid kan det få oss til å føle oss kvalm, og etter en intens treningsøkt frigjøres overskytende mengder av dette hormonet, noe som gjør at vi lider av dette symptomet.
  • Dehydrering – selv om vi fortsetter å drikke mye, er det lett å bli dehydrert når vi trener, da vi mister væske gjennom svette og pust. Dehydrering kan føre til at musklene våre føles svake og kan føre til hodepine og svimmelhet.
  • Dårlig ernæring – det du spiser gir næring til musklene og organene dine. Dette betyr at hvis du ikke har spist nok av riktig type mat før du trener, kan det hende du sliter med å gi energi til kroppen din under trening. Dette kan føre til at du føler deg kvalm, trøtt og svimmel.
  • Influensavirus – influensa er forårsaket av influensavirus, ikke av trening. En veldig intens treningsøkt kan imidlertid føre til at immunforsvaret ditt midlertidig svekkes, ettersom energi ledes fra det til muskelfunksjon. Hvis symptomene vedvarer og forverres, kan det være at du har blitt rammet av et virus
  • Kronisk utmattelsessyndrom eller fibromyalgi – hvis du opplever tretthet og andre influensalignende symptomer hver gang etter trening, selv om det bare er mildt, kan dette være en indikasjon på et mer alvorlig helseproblem som fibromyalgi eller kronisk utmattelsessyndrom. Vedvarende symptomer som dette bør sjekkes av lege.

Tips for å redusere influensalignende symptomer etter trening

Å finne årsaken til dine influensalignende symptomer etter trening er det første skrittet mot å finne en effektiv behandling. Etter at en lege har utelukket eventuelle underliggende helseproblemer, vil ofte noen få enkle endringer bidra til å minimere disse symptomene.

Relatert: Føler meg syk etter trening

Når du trener, oppstår det mikrorifter i musklene dine, og når kroppen reparerer disse riftene frigjøres visse giftige stoffer. Disse stoffene kan forårsake verkende muskler og andre influensalignende symptomer. Ta vare på musklene dine ved å sørge for at du har en skikkelig oppvarming og nedkjøling når du trener, og prøv om mulig å få en massasje hvis du trener hardt.

Selv om noen mennesker foretrekker å trene på tom mage, husk at å trene for mye og for hardt uten riktig ernæring og hydrering, kan få deg til å føle deg svak og elendig. Du vil ikke spise et stort måltid rett før legger ut på en joggetur, men det anbefales ofte å la et lett måltid med karbohydrater, da dette gir deg saktefrigjørende energi. Det er også viktig å spise nok protein for muskelfunksjon. Å ha en flaske vann med deg når du trener (og drikker av det) vil bidra til å holde musklene hydrerte gjennom hele treningen.

Referanser

Om forfatteren