HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Blir man tynnere av å drikke vann

Lenge har det vært antatt at vann kan hjelpe med å gå ned i vekt. Lær mer om hvorfor du kan bli tynnere av drikke mer vann.

Hvordan drikke mer vann kan hjelpe deg å gå ned i vekt

Faktisk øker opptil 59% av alle voksne som prøver å gå ned i vekt vanninntaket. Mange studier viser at å drikke mer vann kan være til fordel for vekttap og holde vekten. Å drikke mer vann kan føre til redusert kaloriinntak og redusere risikoen for langsiktig vektøkning og fedme, spesielt hos barn.

Vann kan få deg til å forbrenne flere kalorier

De fleste av studiene så på effekten av å drikke en porsjon vann på 0,5 liter. Vann øker mengden kalorier du forbrenner, som er kjent som hvilende energiforbruk. Hos voksne har energiforbruket ved hvile vist seg å øke med 24–30% innen 10 minutter etter du har drukket vann. Dette varer minst 60 minutter. Til støtte for dette fant en studie av overvektige barn en økning på 25% i hvilende energiforbruk etter å ha drukket kaldt vann.

En studie av overvektige kvinner undersøkte effekten av å øke vanninntaket til over 1 liter per dag. De fant at i løpet av en 12-måneders periode resulterte dette i ekstra 2 kg vekttap. Siden disse kvinnene ikke gjorde noen livsstilsendringer bortsett fra å drikke mer vann, er disse resultatene veldig imponerende.

I tillegg indikerer begge disse studiene at å drikke 0,5 liter vann resulterer i 23 ekstra kalorier forbrent. På årsbasis summerer det til omtrent 17 000 kalorier – eller over 2 kg fett.

Flere andre studier har studert overvektige som drakk 1-1,5 liter vann daglig i noen uker. De fant en betydelig reduksjon i vekt, kroppsmasseindeks (BMI), midjeomkrets og kroppsfett. Disse resultatene kan være enda mer effektive når vannet er kaldt. Når du drikker kaldt vann, bruker kroppen ekstra kalorier for å varme vannet opp til kroppstemperatur.

Vann før måltider kan redusere appetitten

Noen hevder at vann før et måltid reduserer appetitten. Det ser faktisk ut til å ligge en sannhet i dette, men nesten utelukkende hos middelaldrende og eldre voksne.

Studier av eldre voksne har vist at vann før hvert måltid kan øke vekttapet med 2 kg over en periode på 12 uker. I en studie mistet middelaldrende overvektige og overvektige deltakere som drakk vann før hvert måltid 44% mer vekt, sammenlignet med en gruppe som ikke drakk mer vann. En annen studie viste også at drikkevann før frokost reduserte kaloriforbruket under måltidet med 13%. Selv om dette kan være svært gunstig for middelaldrende og eldre, har studier av yngre individer ikke vist den samme imponerende reduksjonen i kaloriinntaket.

Hvor mye vann bør du drikke?

Ifølge studiene er 1-2 liter vann per dag nok til å hjelpe til med vekttap, spesielt når det spises før måltider.

Relaterte artikler:

Kan man drikke vann når man faster

Hvorfor drikke vann

Om forfatteren

Av Spurt