Jogge hver dag for å gå ned i vekt
Jogge hver dag for å gå ned i vekt
31. oktober 2017
Komme i gang med jogging
Komme i gang med jogging
1. november 2017

Bli sterkere og gå ned i vekt

Bli sterkere og gå ned i vekt

Bli sterkere og gå ned i vekt

Bli sterkere og gå ned i vekt med styrketrening og løping. Styrketrening og løping kan gjøre deg til en raskere og mer utholdende løper.

Styrketrening er kanskje ikke den treningsformen man tenker på først for å gå ned vekt, men er en effektiv måte å trene på for vektreduksjon. Løping og andre utholdenhetsidretter vil uten tvil hjelpe kroppen til å forbrenne mer kalorier, og tilpasset styrketrening vil bidra ytterligere til fettforbrenningen.

Trening er én viktig faktor dersom målet ditt er å gå ned i vekt. Du er i tillegg nødt til å ha et sunt og balansert kosthold for å gå ned og holde vekten der du ønsker. Det er også viktig at du får nok søvn, slik at kroppen får tilstrekkelig med restitusjon mellom treningsøktene.

Å kombinere tilpasset styrketrening med løping vil være viktig for å nå dine mål med vektreduksjon. Selv om styrketrening ikke gir deg samme effekt som løping, med tanke på utholdenhet, vil en økning i slank muskelmasse øke forbrenningen, siden muskler forbrenner mer kalorier enn fett. Fettprosenten din vil også bli lavere etter hvert som muskelmassen øker.

Styrketrening for sterkere muskulatur

Aerob trening gjennom løping er en av de mest effektive måtene å trene på for å gå ned vekt, men er likevel ikke så effektivt for å forbrenne kalorier som muskelmasse. Når du trener utholdenhet gjennom løping, vil du normalt miste både fett og muskler. Dersom styrketrening ikke er en del av treningsprogrammet, kan det faktisk bidra til lavere forbrenning, i og med at du mister muskelmasse i tillegg til fett. Dette kan føre til at vektreduksjonen stopper opp.

Det beste er derfor å kombinere løping med styrketrening. På den måten får du økt fettforbrenning gjennom trening med variert intensitet, samtidig som du får mer muskler gjennom styrketrening, muskler som vil forbrenne flere kalorier.

Mer muskler, høyere forbrenning

Når du har mer muskler, vil det føre til høyere forbrenning ved hvile. Mer muskler øker altså den totale forbrenningen i løpet av en dag, selv når du ikke trener. Muskler krever mer energi enn fett. Derfor vil muskler som nevnt forbrenne flere kalorier enn fett.

Når du trener løping og styrke, vil det foregå en kontinuerlig nedbrytningsprosess der muskler blir brutt ned og bygd opp igjen, en prosess som krever energi. Jo mer muskler du har, jo mer energi kreves for å forsyne musklene med energi. Dette kan bidra til at du går raskere ned i vekt.

Ikke bli stresset om vekta ikke viser det resultatet du ønsker med gang. Se heller på hvordan klærne passer, fordi muskler er mer kompakt enn fett. Dersom du ikke går ned i vekt som forventet, kan det være fordi du bygger muskler samtidig som du får mindre fett på kroppen.

Forbrenning av kalorier når du gjennomfører styrketrening

Selv om utholdenhetstrening som løping forbrenner mye kalorier, vil du også forbrenne en god del når du trener styrke også. Det kan du få til gjennom å legge inn styrkeøkter som får opp pulsen. Legg inn kortere pauser mellom hver styrkeøvelse for å øke intensiteten.

En effektiv måte å øke fettforbrenningen og gå ned i vekt, er først å trene løping, og avslutte med en økt styrketrening.

En økning i intensitet vil øke behovet for tilført energi, og større behov for energi vil forbrenne flere kalorier. Som et resultat av trening med høy intensitet, vil også forbrenningen øke også etter at du er ferdig med treningsøkta, såkalt etterforbrenningseffekt.

Hvordan kombinere styrketrening med løping for å gå ned i vekt

Mot slutten av dagen må du fremdeles forbrenne flere kalorier enn de du får i deg gjennom mat for å gå ned i vekt. Selv om løping kombinert med styrketrening kan bidra til at du går ned i vekt, er det viktig at du har et sunt og balansert kosthold.

Sannsynligheten for at du går ned i vekt er mye større dersom du kombinerer løping med høy intensitet og styrketrening. Legg inn 2-3 styrkeøkter hver uke, i tillegg til løping 3-5 ganger hver uke. To av løpeøktene bør være trening med moderat til hard intensitet, for å få opp forbrenningen under og etter treningsøkta.

Styrketreningen vil bidra til at du orker mer når du trener løping. Du kan løpe lenger uten å bli utmattet. Jo sterkere du er, jo mindre innsats kreves for å løpe en gitt distanse.

Sterkere lårmuskler og legger vil gjøre at du kan løpe lenger og raskere, og du vil forbrenne flere kalorier. Å gjennomføre styrkeøvelser for å få sterkere kjernemuskulatur, kan bidra til bedre løpeteknikk og bedre løpsøkonomi.

«Ja, takk, begge deler,» gir mening når det kommer til å kombinere styrketrening med variert løpetrening.

Relaterte artikler:

Fordeler med spensttrening for økt styrke og bedre løpeteknikk

8 måter å trene løping for å bygge styrke og utholdenhet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *