Bli kvitt ølmage

0
210
Bli kvitt ølmage

En ølmage kan være et resultat av mye god mat og godt drikke. Lær mer om hvordan du skal bli kvitt ølmage gjennom kosthold og trening.

Bli kvitt ølmage

Ølmage kan gjøre deg tung og treig. I tillegg kan ekstra vekt gi deg mindre energi og legge ekstra belastning på leddene og hjertet. Å bli kvitt en ølmage vil være en kombinasjon av kosthold og trening. Du må også regne med å bruke lengre tid å gå ned i vekt enn tiden det tok å gå opp. Lær mer om hva som forårsaker ølmage og de beste metodene for å bli kvitt ølmage.

Hvorfor får du ølmage?

Alkoholforbruk, spesielt blant menn, er knyttet til dannelsen av ølmage, eller det som klinisk er referert til som abdominal fedme. En studie fant at høyt alkoholinntak var relatert til større midjeomkrets. Dette er ikke overraskende på grunn av kalorierene alkohol inneholder. Men en studie antyder at å drikke mye øl kan utvide midjen din, er ikke magen et unikt mål for ølrelatert vektøkning. Til tross for den populære troen på at øl har en tendens til å gå rett i magen, ser det ut til at drikken med høyt kaloriinnhold faktisk bidrar til vektøkning i hele kroppen. Mange kvinner kan for eksempel ha ekstra vekt under beltet, i stedet for over det. Øl kan også være indirekte ansvarlig for den større midjemål. Tenk på hva du ofte har sammen med øl: Pizza, nachos og annen mat med høyt fettinnhold og kalorier, har en tendens til å følge med en avkjølt pils eller IPA.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Interessant nok kan det å drikke øl forstyrre kroppens evne til å forbrenne fett effektivt. Kroppen vil jobbe med å bryte ned alkohol for energi før den kan forbrenne annet lagret fett. For mye alkoholforbruk er også assosiert med redusert testosteronnivå, som igjen er assosiert med ansamling av overflødig vekt i mageregionen.

De beste måtene å bli kvitt ølmage

Målrettet fettreduksjon, spesielt rundt midjen eller buken, høres bra ut i teorien, men det er kanskje ikke det mest realistiske. Øvelser som crunches kan hjelpe med å styrke musklene, men det er uklart hvor godt spesifikke øvelser kan forbrenne fett rundt magen eller andre steder. Imidlertid vil en øl mage vanligvis krympe når du mister kroppsvekt. Regnestykket er enkelt; Du må forbrenne flere kalorier enn du tar inn gjennom kostholdet.

Spis sunnere

Å redusere ølforbruket ditt vil hjelpe, men det er bare én kostholdsendring du kan gjøre. Her er noen tips du bør vurdere:

Ha mindre porsjoner når du spiser

Du vil bli vant til å bare konsumere mindre etter hvert som dagene og ukene går. Dette er spesielt viktig hvis du spiser mye. Porsjoner på restauranter er ofte mye større enn standard serveringsstørrelser, og maten er ofte også mer kaloririk. Lag sunn mat hjemme, og gå ned på porsjonene.

Telle kalorier

Det kan være krevende til å begynne med, men når du lærer hvor mange kalorier det er i matvarene du vanligvis spiser, vil det bli enklere etter hvert. For å gå ned omtrent 0,5 kg ukentlig, bør den gjennomsnittlige kvinnen innta omtrent 1500 kalorier daglig (ned fra et gjennomsnitt på 2000 kalorier). Den gjennomsnittlige mannen bør begrense inntaket til omtrent 2000 kalorier daglig (ned fra typiske 2500 kalorier). Husk at disse estimatene vil variere veldig fra person til person. En persons alder, vekt, høyde, aktivitetsnivå og generell helse må vurderes.

Bytt ut med sunne matvarer

Å spise mindre bearbeidet mat og mat som inneholder tilsatt sukker, beriket mel og mettet fett, kan være en effektiv måte å gå ned i vekt på. Spis mer frukt og grønnsaker, samt fullkornspasta og grove kornprodukter.

  • Prøv jordbær i stedet for is til dessert.
  • Drikk vann (smaksatt med sitron eller lime) i stedet for brus og juice.
  • Bruk sunnere fett, for eksempel olivenolje, i stedet for smør når du lager mat.

Bevege deg mer

Å øke ditt fysiske aktivitetsnivå er viktig når du skal gå ned i vekt. Her er noen tips:

Trene HIIT intervaller

HIIT intervaller høyintensitetstrening med korte sprintintervaller, etterfulgt av korte pauser. En studie antyder at HIIT trening er mer effektivt for å forbrenne fett og akselerere vekttap enn mange andre treningsformer.

Trene regelmessig

Ha som mål å trene minst 30 minutter aerob trening med moderat intensitet de fleste dagene i uken, samt 2 dager per uke med styrketrening og tøying om morgenen og kvelden. Ta livsstilsvalg som naturlig vil forbrenne flere kalorier, for eksempel å ta trappene i stedet for heisen, eller ta hyppige pauser fra jobb for å gå korte turer.

Relaterte artikler:

Senk blodsukkeret gå ned i vekt

Lavkarbo for å gå ned i vekt

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her