Bli kvitt ølmage på 30 dager

0
334
Bli kvitt ølmage på 30 dager
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

En ølmage kan være et resultat av mye god mat og velsmakende øl. Lær mer om hva du bør gjør for å bli kvitt ølmagen for godt.

Bli kvitt ølmage på 30 dager

Å bli kvitt en ølmage vil kreve en kombinasjon av kosthold og trening. Det har en tendens til å ta lengre tid å gå ned i vekt enn du har ervervet det, så hvis du vil bli kvitt ølmagen på 30 dager, avhenger det av hvor stor ølmagen er og hvor dedikert du er til faktisk å bli kvitt den.

Les videre for å lære hvorfor du får ølmage og de beste metodene for å bli kvitt den.

Hvorfor får du ølmage?

Absolutt alkoholforbruk, spesielt blant menn, er knyttet opp mot dannelse av ølmage, eller det som klinisk er referert til som «abdominal fedme. En studie fant at høyt alkoholinntak var relatert til større midjeomkrets. Dette er ikke overraskende på grunn av kaloriene du finner i alkohol. Til tross for den populære troen på at øl har en tendens til å gå rett i magen, ser det ut til at drikken med høyt kaloriinnhold faktisk bidrar til vektøkning i hele kroppen. Mange kvinner begynner for eksempel å bære ekstra vekt under beltet, i stedet for rett over det.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Øl kan også være indirekte ansvarlig for den voksende midjen. Tenk på hva du ofte har til øl; Pizza, nachos og andre matvarer med høyt fett- kaloriinnhold, pleier å følge med et kjølt krus med pils eller IPA. Det lette ølet er kanskje ikke så skyldig som maten du koser deg med. Interessant nok kan det å drikke øl forstyrre kroppens evne til å forbrenne fett effektivt. Kroppen vil jobbe med å bryte ned alkohol som energi før den går løs på lagret fett som venter på å bli forbrent.

De beste måtene å redusere en ølmage på

Målrettet fettreduksjon, spesielt rundt midtseksjonen, høres bra ut i teorien, men det er kanskje ikke det mest realistiske. Øvelser som crunches kan hjelpe med å styrke musklene, men det er blandet forskning om hvor godt spesifikke øvelser kan forbrenne fett på magen eller andre steder. Imidlertid vil en ølmage vanligvis krympe når du mister kroppsvekt. Å gå ned i vekt beskrives ofte på enkle ord: Forbrenne flere kalorier enn du bruker. For å hjelpe med det, vurder følgende strategier.

Spis sunnere

Å redusere ølforbruket ditt vil hjelpe, men det er bare én av flere kostholdsendringer du kan gjøre. Her er noen tips du bør vurdere:

Del porsjonsstørrelsen i to

I stedet for å ha to skiver pizza, har du for eksempel en. Du vil bli vant til å bare konsumere mindre porsjoner etter hvert som dagene og ukene går. Dette er spesielt viktig hvis du spiser mye. Restaurantens serveringsstørrelser er ofte mye større.

Telle kalorier

Det kan være vondt til å begynne med, men når du lærer hvor mange kalorier det er i matvarene du vanligvis spiser, trenger du ikke å gjøre så mye matematikk. For å miste omtrent 450 gram per uke, bør den gjennomsnittlige kvinnen spise omtrent 1500 kalorier daglig (ned fra et gjennomsnitt på 2000 kalorier). Den gjennomsnittlige mannen bør begrense inntaket til omtrent 2000 kalorier daglig (ned fra typisk 2500 kalorier). Husk at disse estimatene varierer veldig fra person til person. Alder, vekt, høyde, aktivitetsnivå og generell helse må også tas i betraktning.

Spis mer grønnsaker, frukt, fullkorn og magre proteiner

Og spis mindre bearbeidet mat og mat som inneholder tilsatt sukker, beriket mel og mettet fett.

Ha sunne matbytter:

  • Prøv jordbær i stedet for is til dessert.
  • Drikk vann (smaksatt med en vri av sitron eller lime) i stedet for brus.
  • Bruk sunnere fett, for eksempel olivenolje, i stedet for smør når du lager mat.

Trene heller enn ikke å gjøre det

Å øke ditt fysiske aktivitetsnivå er en sentral faktor for å gå ned i vekt. Her er noen tips:Sikt på minst 30 minutter aerob trening med moderat intensitet de fleste dagene i uken, i tillegg til 2 dager per uke med styrketrening.

Prøv høyintensiv trening (HIIT)

HIIT involverer «all-out» innsats, med raske sprint eller andre øvelser, etterfulgt av kort hvile, og deretter mer kort, men intens trening. En studie antyder at HIIT er mer effektiv til å forbrenne fett og akselerere vekttap enn mange andre treningsformer.

Trene når du har mulighet for det

Ta livsstilsvalg som naturlig vil forbrenne flere kalorier, for eksempel å ta trappene i stedet for heisen, eller ta hyppige pauser på jobb for å gå korte turer.

Hvor lang tid vil det ta før ølmagen forsvinner?

Tidsrammen for å eliminere en ølmage avhenger av mange faktorer, inkludert mengden vekt du vil miste og ditt engasjement for trening, kosthold og livsstilsvalg som er nødvendige for å miste vekten.

En måte å tenke på er dette: 500 gram tilsvarer omtrent 3500 kalorier. Så hvis du reduserer kaloriinntaket med 500 kalorier om dagen, forbrenner 500 kalorier hver dag, eller finner en annen kombinasjon som fungerer for deg, kan du tenke deg 0,5 kilo i uken (7 x 500 = 3.500). Det vil si rundt 4 kilo i måneden. Å kutte ned (eller forbrenne) 1000 kalorier daglig kan gi deg et vekttap på 8 kg hver måned.

Vær på vakt mot strenge dietter og piller som lover raske resultater. Disse produktkravene er sannsynligvis overdrevet, og kan i verste fall også føre til farlige helsemessige komplikasjoner.

Relaterte artikler:

Flat mage på 1 uke

Hvordan få mindre mage

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!