Bli kvitt angst med trening

0
325
Bli kvitt angst med trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

OPPTIL 50% PÅ 

TRENINGS

UTSTYR!

Sjansen er god for at du, eller noen du kjenner, har angst. Lær mer om hvordan du kan redusere eller bli kvitt angst med trening.

Bli kvitt angst med trening

Angst øker risikoen for andre psykiatriske lidelser som depresjon, og kan bidra til diabetes og hjerte og karsykdommer. En nøktern studie viser at personer med angst har en tendens til å være mer stillesittende og gjøre mindre intense former for fysisk aktivitet, om noen i det hele tatt. Det er et paradoks, fordi snøring av joggeskoene og komme seg ut og bevege seg kan være den beste ikke-medisinske løsningen vi har for å forebygge og behandle angst.

En sykkeltur, danseklasse eller til og med en rask spasertur kan være et kraftfullt verktøy for de som lider av kronisk angst. Aktiviteter som disse hjelper også mennesker som føler seg for nervøse og engstelige for en kommende test, en stor presentasjon eller et viktig møte.

Hvordan hjelper trening med å lette angsten?

  • Å delta i trening leder deg vekk fra det du er engstelig for.
  • Å bevege kroppen din reduserer muskelspenninger, og kan bidra til at du blir mindre engstelig.
  • Å øke hjerterytmen din endrer hjernekjemi, øker tilgjengeligheten av viktige nevrokjemikalier mot angst, inkludert serotonin, gamma-aminobutyric acid (GABA), hjerneavledet neurotrofisk faktor (BDNF) og endocannabinoider.
  • Trening aktiverer frontale regioner i hjernen som er ansvarlig for utøvende funksjon, noe som hjelper til med å kontrollere amygdalaen, vårt reagerende system på reelle eller forestilte trusler mot vår overlevelse.
  • Regelmessig trening bygger opp ressurser som styrker motstandskraften mot stormende følelser.

Detaljene

Så nøyaktig hvor mye trening trenger man for å beskytte mot episoder med angst og angstlidelser? Selv om det ikke er enkelt å finne ut av dette, fant en nylig metaanalyse ut at personer med angstlidelser som rapporterte fysisk aktivitet på høyt nivå, var bedre beskyttet mot å utvikle angstsymptomer enn de som rapporterte om lav fysisk aktivitet. Poenget; Når det kommer til behandling av angst, er mer trening bedre. Hvis du er nybegynner, ikke fortvil. Forskning viser også at bare en enkelt trening kan hjelpe til med å lette angsten når den først slår til.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Hvilken type trening du velger har kanskje ikke veldig stor betydning. Studier peker på effektiviteten til alt fra tai chi til høyintensiv intervalltrening. Folk opplevde forbedring uansett hvilke typer aktivitet de prøvde. Selv generell fysisk aktivitet er nyttig. Det viktige er å prøve aktiviteter, og fortsette å gjøre dem.

For å maksimere fordelene:

  • Velg noe morsomt, så vil du gjøre det gjentatte ganger, og bygge motstandskraft.
  • Trene for å få opp pulsen.
  • Trene med en venn eller i en gruppe for å dra fordel av sosial støtte.
  • Trene om mulig i naturen, noe som reduserer stress og angst ytterligere.

Selv om vitenskapelige studier er viktige, trenger du ikke å konsultere en ekspert for å vite hvor godt du har det etter å ha trent. Husk følelsene og bruk dem som motivasjon for å gjøre noe fysisk hver dag. På tide å reise seg og komme seg i bevegelse!

Relaterte artikler:

Trykk i hodet angst

Høyt blodtrykk angst

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!