Bli god på 3000 meter

0
379
Bli god på 3000 meter

Lær mer om hvordan du kan trene for å bli god på 3000 meter, og hvilken trening som gir best effekt på distansen.

Hvordan bli rask på 3000 meter

Selvfølgelig avhengig av hvilke mål du har satt deg på 3000 meter, bør du gjennomføre trening som gjør at du kan holde et høyt tempo over et lenger tidsrom. Du bør trene variert med trening med lav, moderat og hard intensitet. Det kan også være at du skal trene noe med maksimal intensitet, for trene deg opp i å avslutte sterkt på 3000 meter.

Bli god på 3000 meter med trening med lav intensitet

Trening med lav intensitet bør utgjøre hovedvekten av treningen du gjennomfører med 3000 meter. Dette er trening du gjennomfører for å øke aerob kapasitet, og bygge treningsvolum for å venne deg til stadig høyere treningsbelastning. Denne treningen kan du fordele jevnt utover i uka, også etter dager med hard trening. De ukentlige langturene bør også i stor grad bli gjennomført med lav intensitet.

Trene til 3000 meter med moderat til hard intensitet

Trening med moderat til hard intensitet for 3000 meter kan du gjennomføre med fartslek, intervalltrening og tempotrening. Trening med denne intensiteten bør utgjøre en mindre del av den totale treningsmengden, fordi belastningen er stor og du vil normalt trenger lenger tid på å restituere. Trening med moderat til hard intensitet bør du gjennomføre progressivt, ved at du har en gradvis økning i intensitet. Det vil gi deg bedre treningseffekt, og også bidra til å redusere risikoen for skader.

Trene til 3000 meter med maksimal intensitet

Trening med maksimal intensitet kan bli gjennomført med intensitet på 95-100 prosent av makspuls. Å trene noe med denne intensiteten kan gjøre deg tøffere i den siste fasen av 3000 meter, og bidra til at du i større grad greier å holde tempoet oppe, selv om muskulaturen er full av melkesyre. Du kan trene sprinterintervaller, som kan ha en varighet på alt fra 15-60 sekunder. Sørg for å ha lange pauser mellom hvert intervall, og hold deg i bevegelse i pausene.

Bli god på 3000 meter

Å trene variert, der du balanserer trening med vekslende intensitet, kan gjøre deg best mulig på 3000 meter. Målet ditt bør være å bli så god som du kan bli ut ifra dine forutsetninger, og at du kan ha en jevn og god formutvikling. Gjennomføre jevnlige tester, for å teste ut din progresjon på 3000 meter.

Relaterte artikler:

Hvordan bli raskere på 3000 meter

Fart når du skal løpe 3000 meter