Bli en løper

0
171
Bli en løper

Bli en løper. Lær mer om hvordan du kan bli en løper, og hva du kan gjøre for å ha en best mulig formutvikling for å bli en god løper.

Bli en løper du også

Løping er en av de mest effektive treningsformene du kan gjennomføre. Trener du løping kan du bli i god form på relativt kort tid, og det koster lite å komme i gang med løping. Hva som skal til for å du skal bli en løper, handler mye om å starte med utgangspunkt i ditt formnivå, og ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet. Og at du varierer hvordan du trener, for å ha en best mulig formutvikling og forebygge skader. Løping skal være gøy, og ikke en trening som du gruer deg til.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du skal bli en løper, og hvordan du kan trene for en best mulig løper på en motiverende måte.

Sett deg mål med løpetreningen

Å sette seg mål for hva du ønsker å oppnå med løping, vil gjøre det enklere å motivere seg for å trene løping. Dette er viktig for både nybegynnere og mer erfarne løpere, men spesielt viktig for deg som skal bli en løper. Sett deg konkrete og spesifikke mål, som enkelt lar seg måle, og bestemme når du skal ha nådd målene du har satt deg. Sett deg realistiske, men på samme tid ambisiøse mål.

Alltid trene med utgangspunkt i eget formnivå

Mange som starter opp med løping som treningsform, trener for mye og for hardt, og har en altfor bratt kurve med tanke på hvor mye de øker treningsmengde og intensitet. Mange ferske løpere har en oppfatning om hvor mye og hvor hardt man skal trene som ofte ikke er forenlig med eget formnivå. Å trene på denne måten kan være en sikker måte å kvele all motivasjon for videre løpetrening, og er ikke å anbefale for noen løpere, uansett formnivå. Ved til enhver tid å ta utgangspunkt i eget formnivå, sikrer du at kroppen hele tiden er sterk nok til å tåle belastningen den blir påført. Effekten er at du får en jevn og god formutvikling, og på samme tid reduserer risikoen for skader.

Øke treningsmengde og intensitet gradvis

De fleste av oss vil komme i form raskt, og intuitivt har vi et ønske om å øke treningsmengde og intensitet. Men tar tid for kroppen å venne seg til økt treningsmengde, så vi må være tålmodig. Hvor raskt den enkelte øke treningsmengde og intensitet, vil variere mye, og du må finne ut hvor mye du kan øke fra uke til uke. Hvis du trener i samsvar med hvor mye du tåler, vil bonusen være en kontinuerlig, jevn og god formutvikling. I perioder vil formkurven din flate ut, og det er helt normalt. For å utsette stagnasjon, kan du variere hvordan du trener, slik at kroppen ikke venner seg til samme type belastning, men hele tiden blir utfordret.

Trene løping med variasjon

Å tilpasse og variere treningsmengde og intensitet etter ditt formnivå vil gjøre det lettere for deg å motivere seg for neste treningsøkt. Variasjon i forhold til hvilket underlag du løper på, gjør det mer gøy å løpe. Å bare løpe på asfalt er ikke bare kjedelig, men kan også øke risikoen for overbelastning og skader. Varierte måter å trene løping kan være å veksle mellom rolige og harde økter, og bidra til å gjøre treningen mer motiverende. Dersom du legger inn alternativ trening, kan det være en fin måte å restituere seg etter løpeøktene, eller rett og slett få et avbrekk fra bare å løpe. Variasjon i forhold når og hvor du løper, øker fleksibiliteten, og gjør det enklere å gjennomføre treningsøktene du ønsker. Å trene sammen med noen gjør det enklere og mer motiverende for deg å komme i gang med løping som treningsform. Styrketrening er viktig for å holde seg skadefri, og viktig for riktig løpeteknikk og styrke i muskulatur du bruker når du løper.

Restitusjon når du trener løping

Restitusjon er minst like viktig som treningen når du skal bli en løper. Det er når du restituerer at du blir en raskere, sterkere og mer utholdende løper. Restitusjon er også viktig i perioder det går litt tyngre. Dager eller en uke uten trening kan gjøre underverker på motivasjonen din, og kan også gjøre kroppen klar for trening igjen. Legg derfor inn restitusjon som en viktig del av treningsprogrammet ditt.

Bli en løper

Du kan også bli en dedikert løper gjennom målrettet trening som hele tiden er i takt med ditt formnivå. Det meste av løpetreningen du gjennomfører bør være med lav intensitet, med innslag av kvalitetsøkter med moderat til hard intensitet, når når formen blir bedre. Motivasjon er selve drivkraften for at du skal bli en løper, så du må trene variert med tilstrekkelig restitusjon for at du skal opprettholde lysten til å løpe. Og den lysten blir opprettholdt av at du hele tiden har en jevn og formutvikling, at du hele tiden blir en bedre løper.

Relaterte artikler:

Hvordan bli en god løper

Øvelser for å bli en bedre løper