Bivirkninger lavkarbo

0
318
Bivirkninger lavkarbo
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Avhengig av hvor mye karbohydrater du kutter ut, kan du oppleve noen bivirkninger med lite karbohydrater når kroppen tilpasser seg.

Bivirkninger lavkarbo

Å redusere karboinntaket kan ha gunstige effekter på vekten og den generelle helsen din, spesielt når du kutter ut usunne enkle karbohydrater fra raffinerte korn og sukker. Avhengig av hvor mye du kutter ut, kan du oppleve noen bivirkninger med lite karbohydrater når kroppen tilpasser seg. Disse kan være ubehagelige, men de avtar vanligvis etter den første uken eller to.

Bivirkninger avhenger av kostholdet ditt

Alvorlighetsgraden og omfanget av bivirkninger du opplever når du reduserer karboinntaket, avhenger av noen få faktorer:

  • Hvor mye du reduserer karboinntaket
  • Kostholdet ditt før du reduserte karboinntaket
  • Din individuelle følsomhet for reduksjon i karbohydrater

Hvis du tidligere spiste et sted i nærheten av anbefalt daglige inntak av karbohydrater for voksne – 45 til 65 prosent av kaloriene, som på en 2000-kalori diett utgjør 225 til 325 gram – og du kuttet det plutselig ned til 20 gram karbohydrater om dagen, vil du sannsynligvis oppleve mer intense symptomer enn hvis du bare reduserte til 75 gram karbohydrater daglig. Kroppen din må tilpasse seg forskjellen i karboinntak, og jo mer dramatisk endringen er, desto mer dramatisk er reaksjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Det samme er tilfelle hvis du pleide å spise mye sukkerholdig, bearbeidet mat, for eksempel søtsaker, kaker, hvitt brød, sukkerholdig korn og snacks, og hvis du drakk brus eller annen søtet drikke. Disse matvarene har faktisk vanedannende egenskaper som ligner medisiner. Som et resultat kan du oppleve en type tilbaketrekning når du avslutter disse usunne karbohydratene. Tvert imot, hvis du spiste et ganske sunt kosthold med mye sammensatte karbohydrater, vil du sannsynligvis ikke oppleve så ekstreme bivirkninger med lite karbohydrater.

Til slutt er alle forskjellige. Din reaksjon på å kutte karbohydrater kan være verre eller bedre enn en annen person sin reaksjon. Dette har mye å gjøre med de to faktorene som allerede er diskutert, men det har også ganske enkelt å gjøre med din egen kjemiske sminke. Akkurat som at noen mennesker er mer følsomme for alkohol eller mangel på søvn, kan noen være mer følsomme for karbohydratbegrensning.

Bivirkninger med lavkarbo diett

Lavkarbohydratdiett kommer i noen få varianter. En moderat reduksjon i karbohydrater, f.eks. 100 til 150 gram karbohydrater per dag, vil sannsynligvis ikke forårsake merkbare bivirkninger. Om noe, kan du føle deg litt trøtt i noen dager. En større reduksjon til mellom 50 og 100 gram karbohydrater kan gi mer uttalt effekt, for eksempel:

  • Hodepine
  • Utmattelse
  • Endringer i tarmvaner – enten forstoppelse eller diaré
  • irritabilitet

Men i disse dager er det mange som ikke bare går på lavkarbo, de går veldig lavkarbo. Det ketogene kostholdet har blitt stadig mer populært som en måte å ta av fett raskt, og det er også for å øke energien, forbedre hjertehelsen og hjelpe blodsukkerkontrollen, blant mange andre foreslåtte fordeler. På et ketogent kosthold slipper du karboinntaket superlavt og øker fettinntaket betydelig. I følge Harvard Health kan fett utgjøre så mye som 90 prosent av de totale kaloriene på en keto-diett.

I tillegg til bivirkningene ovenfor, kan du også oppleve:

  • Kvalme
  • Oppkast
  • Svimmelhet
  • Søvnløshet

Redusert treningstoleranse

Samlet blir disse symptomene referert til som «keto influensa.» Selv om det ikke er en medisinsk diagnose eller en faktisk sykdom som influensa, kan den slå deg ut i noen dager til en uke – eller mer – på lignende måte. For mange mennesker er opplevelsen nok til å sende dem løpende etter en skål med pasta.

Årsaker til Keto-bivirkninger

Det er ingen helt sikker årsak på hva som forårsaker disse symptomene. Som nevnt tidligere, vil innvirkningen som en så drastisk nedgang i karbohydrater – kroppen og hjernens viktigste (foretrukne) energikilde – kan ha på din grunnleggende fysiologi gjøre at du føler deg ganske kvalm.

Det er andre potensielle forklaringer:

Dehydrering: En rask nedgang i karbohydrater kan føre til væsketap. Hvis du ikke erstatter det tilstrekkelig, vil du føle effekten av dehydrering, inkludert tretthet, hodepine og svimmelhet.

Elektrolyttap: Væsketap kan også forårsake tap av elektrolyttmineraler som natrium, kalium, magnesium og kalsium. Elektrolytter regulerer kroppens vannbalanse, muskelfunksjon og blodets pH, blant andre prosesser. Bivirkninger av en elektrolyttubalanse kan inkludere muskelspasmer og muskelsvakhet.

Man antar at ketoinfluensa kan være forårsaket av endringer i tarmen mikrobiom, avgiftning eller en immunsystemreaksjon.

Unngå bivirkninger av lavkarbo

Uansett årsak til ketoinfluensaen, er den vanligvis kortvarig. De fleste rapporterer at symptomene er på det verste de første tre dagene, men blir bedre og forsvinner etter den første uken. I noen tilfeller kan det imidlertid vare lenger enn det – opptil en måned. De fleste mennesker kan håndtere bivirkningene i en uke, men lenger enn det være forstyrrende for den daglige funksjonen.

Selv om det ikke er en «kur», er det noen få skritt du kan ta for å potensielt redusere virkningen:

Øk væskeinntaket: Menn trenger 15,5 kopper væske hver dag og kvinner trenger 11,5 kopper. Noen av disse væskene kommer fra maten, men flertallet bør komme fra drikkevann og usøtet drikke.

Etterfyll elektrolytter: Lavkarbokilder til elektrolytter inkluderer grønnsaker, ost, nøtter og frø. Du kan også strø litt ekstra havsalt på måltidene dine.

Spis hyppigere måltider: Dette vil gi kroppen din en jevnere strøm av næringsstoffer og energi.

Reduser karboinntaket gradvis: I stedet for å kutte karbohydrater drastisk, kan du redusere inntaket litt hver uke. Dette vil gi kroppen din tid til å tilpasse seg kostholdsendringen, og du kan oppleve færre og mildere symptomer.

Hvis symptomene dine ikke forsvinner etter en uke eller de forverres, bør du vurdere å legge til flere karbohydrater tilbake i kostholdet ditt og besøk legen din.

Relaterte artikler:

Periodisk faste lavkarbo

Lavkarbo vekttap første uke

Annonse fra X-LIFE